Mår dåligt hos pappa
Hej jag vill ta självmord och mår inte bra av att leva med min pappa som jag går till varranan helg . Jag har mått så här dåligt i ett och ett halvt år nu och jag har nästan tagit självmord flera gånger . Vad kan jag göra för att det ska bli bättre för mig ??????????
Christoffer

BUP svarar:
Hej Christoffer!
Vad tungt du har det med pappa!
Jag förstår att någonting i grunden inte stämmer mellan dig och honom om du känner att du inte står ut med honom, ens varannan helg. Men jag vet att det kan tyvärr vara så. Det finns många barn som har samma problem.
Även om du inte nämner det gissar jag att dina föräldrar är separerade och frånskilda och du bor hos mamma. Vet hon hur tungt du har det med pappa? Känner hon till vad det är som är så fel där, vad som får dig att må så dåligt av att vistas hos honom? Och inte minst - är din pappa medveten om att du vantrivs där?
Den första frågan är naturligtvis om din mamma kan påverka pappa? Kan de tala med varandra? Jag skulle inte bli förvånad om de inte gör det så bra, men det är ändå en chans man måste prova och prova om och om igen.
Det är tyvärr så att barn inte kan välja sina föräldrar. Men du har - om jag rätt förstår dig - ett annat liv hos mamma. Och du har också ett liv i skolan och på fritiden. Ett liv som är värt att leva, även om det är hemskt svårt hos pappa.
På din fråga vad du göra är svaret att just tänka på allt det här - du har så mycket annat som är bra och roligt.
Men det är jätteviktigt att din mamma känner till dina problem med pappa och att hon försöker hjälpa dig.
Jag tycker att du också ska tala med din kurator eller skolsköterskan och att du berättar för dem vilka mörka tankar som du har.
Tillsammans kan ni fundera på om det är möjligt att ändra på din situation hos pappa. Din mamma kan också kontakta socialtjänsten för att få råd.
Ge inte upp - men tala med de vuxna kring dig!