Hur hjälper jag min ex-pojkvän?
Hej!
Min ex-pojkvän är 17 år och har mått dåligt under en väldigt lång tid. Han har haft självmordstankar och försökt ta sitt liv två gånger. Nu mår han jättedåligt och säger att han planerar att ta sitt liv. Har har bestämt när var och hur, och till mig har han bara sagt januari. Han han knappt några andra vänner än mig, och min hjälp räcker inte längre. Han har gått hos bup en gång men skrevs ut ur systemet efter som han missade tre tider i rad. Han hade bara ett samtal. Han behöver vård nu, annars kommer han att ta sitt liv. Vart ska jag vända mig? Till den mottagning han var hos en gång förut? Umo? Polisen? Sjukhuset? Och hur, ska jag ringa eller ska jag komma över, boka en tid och berätta vad jag vet?

BUP svarar:
Vad fin vän du är, som är så engagerad och bryr dig så i din ex-pojkvän! För han verkar onekligen må dåligt och behöva hjälp.
Även om man så gärna vill göra något för sin vän som mår dåligt och liksom ta ansvar för att hen får vård, så är det som vän inte ditt ansvar. Men vad kan du då göra?
Du kan peppa honom till att söka hjälp. För hur det än är, så är det han som måste göra det. Du kan inte göra det åt honom. Till detta så kan man verkligen behöva vuxnas hjälp. Om jag vore som dig, så skulle jag börja med att prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen du har förtroende för. Att bära någon annans mående är en tung börda, och det är inte något man ska göra själv! Att bolla saken med dina föräldrar kanske gör saken lättare?
Om du känner hans föräldrar tycker jag att du kan prata med dem! För det är ju faktiskt de som har största möjligheterna att hjälpa sitt barn! Om inte det känns framkomligt, kan du prata med dina och be dem ringa hans? Eller prata med någon annan vuxen som står honom nära, som skulle kunna hjälpa honom? Skolkuratorer brukar också vara bra på den här typen av situationer, och kan säkert hjälpa både dig och honom!
Så, sammanfattningsvis: Hans mående är inte ditt ansvar som vän. Det du kan göra är att lyssna och peppa honom att söka hjälp, eventuellt följa med honom en gång dit han vill gå och prata. Om han inte vill ta hjälp själv, så se till att DU tar hjälp av vuxna. Dina föräldrar. Hans. Skolkuratorn. Mentorn?  Du ska se till att inte bära detta själv. Du bör själv ha någon att prata med om detta! Och du, vänta inte! Gör det nu!
Bifogar lite mer info som förhoppningsvis blir till hjälp för dig!
Lycka till!