Vad ska jag göra om hon ringer och säger hon vill dö?
Hej! För några dagar sedan, berättade en kompis till mig att hon har försökt ta sitt liv för några månader sedan. Jag vet inte hur hon hade planerat att göra det, men hon han ändra sig precis innan. Det som gjorde att hon ändrade sig var att hon visste att en killkompis till henne hade förlorat en vän tidigare som hade tagit sitt liv och hon ville inte att han skulle gå igenom det igen. När jag frågade, sa hon dock att hon kanske ville försöka igen.
jag har lovat henne att inte berätta för någon, men jag pratade med kuratorn om det när jag ändå skulle dit. Jag sa inte till kuratorn vem det var, utan bara att det var en av mina vänner. Hon tyckte att jag skulle prata med min kompis om att gå till någon i elevhälsan, men min kompis vill absolut inte det. Hon vill inte att hennes föräldrar ska få veta. Dom har ganska höga krav på henne brukar inte prata om känslor och sådant.
Jag vill inte berätta för kuratorn vem det är, så länge min kompis själv inte vill det. Hon vill att jag ska vara den ända som vet om det. Jag har iallafall fått henne att lova att hon ska berätta för mig om hon tänker ta självmord. Men vad ska jag göra om hon ringer mig och säger att hon vill dö? Tänk om jag inte är hemma! Vad ska jag göra?
Lovisa

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har verkligen hamnat i en besvärlig situation och vilket ansvar din kompis lagt på dej! Om din kompis nu skulle ringa och meddela att hon tänker ta sitt liv då måste du ta kontakt med vuxna som kan rädda och hjälpa henne. Du har då inget val. Men jag tycker inte du ska vänta och vara jätteorolig för att detta ska hända eller inte. Du är hennes kompis men du kan inte ta ansvar över hennes liv. Det måste hon göra själv.
Jag tycker du igen ska försöka övertala henne att berätta för sina föräldrar eller någon vuxen som kan hjälpa henne till lämplig hjälp och behandling. Och om hon inte själv kan detta så måste du berätta för dina föräldrar i första hand så dom kan hjälpa dej ta kontakt med hennes föräldrar. Eller kan du igen vända dej till kuratorn du pratade med och be henne ta kontakt med din kompis föräldrar. Se till att din kompis får hjälp och avlasta dej själv från ansvaret över hennes liv. Det är det bästa du kan göra både för din kompis och dej själv. Lycka till!