Är för svag att klara mej själv.
Hej!
Jag går igenom ångest, depression, borderline och bipolär och har det sjukt jobbigt :( jag bråkar mycket med min familj men de vet inte om att jag går igenom de här psykiska sjukdomarna men jag vågar inte berätta något för de heller.
Jag har tappat förtroendet för de och jag vet inte vad jag ska göra mer. Jag har börjat skära mig själv och skadar mig själv, gråter varjedag och får humörsvängningar och blir arg bara någon säger hej eller något till mig.
Jag gjorde ett adhd test på nätet och det visade sig att jag har de oxå men jag vet inte :( jag har använder ingen medicin för mina andra psykiska sjukdomar heller men jag känner att jag kanske borde göra det? Jag mår så dåligt och det tynger mig och när jag blir mobbad i skolan faller allt för mig och jag har försökt taackk livet av mig flera gånger men misslyckats.
Jag har under min barndom blivit misshandlad av både familjemedlemmar och av en äldre kvinna som jag inte ens känner och även av folk i min gamla skola som mobbade mig och det är kanske därför jag har så många psykiska sjukdomar?
borde jag gå till nån psykolog och få medicin för detta? Jag känner att jag är för svag för att klara mig själv. Jag har gått runt med ett leende på ansiktet varjedag och agerat som om allt är perfekt men egentligen dör jag inombords och jag vet inte vad jag ska göra mer :(
/S

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du berättar att du har många psykiska besvär men också både en besvärlig skolsituation och hemsituation. Du skriver att du inte vågar berätta hemma och att du tappat förtroendet för dem.
Även om du inte nu vill berätta om hur du mår psykiskt så kanske du ändå kan berätta för dom att du mobbas i skolan? För jag tror att du kan behöva dina föräldrars stöd för att få skolan att göra något åt att du mobbas. Du ska absolut inte bli mobbad och det är skolans ansvar att se till att det upphör. Att bli mobbad är väldigt plågsamt och destruktivt.  Om dina föräldrar hjälper dej är det bra men annars tycker jag att du själv ska berätta både för din huvudlärare och skolkurator/skolpsykolog hur du har det.
Du undrar om det kan finnas något samband mellan dina psykiska sjukdomar och att du blivit misshandlad under din barndom och senare mobbad i skolan. Det tror jag, men hur denna bakgrund av våld påverkat dej då och fortfarande nu är något du kan försöka bättre förstå i en samtalskontakt.
Du undrar om du borde gå till någon psykolog och det tycker jag absolut att du ska göra. Du låter väldigt ensam och jag tror du kan få mycket hjälp genom en samtalskontakt där du kan prata om alla problem och besvär du har. Du kan få hjälp både genom medicin och samtal.
Det finns flera möjligheter. Du kan gå till skolpsykolog/skolkurator och be dem hjälpa dej vidare. Du ska ändå prata med dom om att du mobbas. Du kan även ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Det tror jag kan vara det bästa alternativet för dej. Du kan även fortsätta att chatta med någon anonymt om dina problem du tar upp här och på så sätt diskutera igenom det hela lite mer ordentligt. Du kan chatta med Bris eller Tjejzonen.
Lycka till