Hjälp med uppskjutarbeteende
Hej!
Jag är en tjej som fyller 18år snart. Har haft kontakt med BUP i ett års tid och det har fungerat allmänt bra. I några år har jag gått runt och funderat på vad det är för fel på mig, alltså fel det finns ju inte något som är rätt eller fel direkt men jag menar något som hindrar mitt vardagsliv.
Har sökt på alla sorters diagnoser som ADHD, ADD osv. Men det gav inga resultat på att det skulle stämma in på mig men sedan fick jag höra något som heter prokrastninering alltså ett uppskjutarbeteende och det stämde precis. Jag vet att man inte ska tro att man har det för att det finns symptom som stämmer in men ärligt talat det kändes skönt att veta att det finns något än ingenting.
När det gäller skolarbete så skjuter jag upp det jämt, det gör väl dom flesta att det blir en sista minuten grej men det har kunnat blivit så illa att jag har fått sitta och plugga på nätterna eller gått runt och känt mig som en psykfall och fått världens ångest för att jag inte klarar av det. Alltså sätta mål som träning, rätt kost, satsa på skolan bättre, planera och spara pengar fungerar inte så bra, tappar all motivation lätt. Jag fixar det inte, kommer alltid sista minuten till skolan eller lite för sent, vaknar sent så är ett typiskt vardagsliv för mig. Det värsta är ångesten, paniken, nedstämdheten för man blir ju arg på sig själv att man inte klarar av det.
Ska avsluta kontakten med bup på grund av att jag fyller 18år men ska ha kontakt med någon psykolog på ungdomsmottagningen. Min poäng med att skriva det här till er för att kolla om ni känner till det, finns det tips och förslag, vad får man för sorts hjälp?
En orolig tjej!
Tanja

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som att du har funderat och reflekterat mycket kring ditt mående och ditt beteende. Du verkar ha fått god hjälp på BUP, men du har en del frågor kvar.
Prokrastinering, uppskjutarbeteende, är ett välkänt begrepp inom psykologin men är däremot ingen psykiatrisk diagnos. På din beskrivning låter det som ditt beteende att skjuta upp olika aktiviteter är något som påverkar och stör dig i vardagen. När det blir så är det såklart viktigt att ta tag i det och jobba med det. Och det finns behandling att få, KBT är det som har bäst effekt enligt forskningen. Det är således något du skulle kunna jobba vidare med i kontakt med en psykolog. Precis som du nämner, så är motivation en viktig faktor. Vad som motiverar är mycket individuellt, och det är svårt att ge generella tips. Jag rekommenderar att du tar upp dina funderingar med din psykolog – antingen den du håller på att avsluta eller den nya. Hen kan säkert ge dig information och tips, och ni kan tillsammans hitta sätt och strategier som är anpassade för just dig.
Lycka till!