Vill göra roliga saker utan att kräkas
Hej, jag har nu under snart ett år kräkts när jag ska göra något utanför min vardag. T.e.x. Ut och resa, flytta, går på teater, dansuppvisning, m.m. Detta är väldigt jobbigt och mamma och pappa börjar tröttna på det. Men jag kan inte hjälpa det, jag gick till en syckolog under hela våren men har slutat med det nu, jag tyckte inte att det hjälpte.
Jag vill ju kunna göra roliga saker utan att kräkas, jag försöker tänka positivt men kräket bara kommer. Vi ska flytta om en vecka för första gången och jag är väldigt lösen över det, vi flyttar inte långt och jag kommer att gå kvar på min skola och så. Men i över en vecka så har jag mått illa varje morgon och idag så kräktes jag! Jag vet inte vad jag ska göra, snälla hjälp mig! Är det bara jag som har det såhär????
från en 11-årig tjej.
E

BUP svarar:
Hej !
Det är ett plågsamt problem du har - att må illa och kräkas även av roliga saker, bara för att de ligger utanför den dagliga rutinen. Det är ännu mer ledsamt att du har gått hos en psykolog men det hjälpte inte.
Jag tänker på två saker här. Det första är en fråga:
- Har man undersökt dig ordentligt rent kroppsligt? Om du eventuellt har någon typ överkänslighet eller problem med matsmältningen eller så? Att du - och antagligen också dina föräldrar - ser ett samband mellan dina kräkningar och att göra något utanför vardagsboxen betyder inte att man inte undersöker och utesluter eventuella andra orsaker.
- Då man gjort det, återstår frågan om det är så att du får en stark ångest av något som för tillfället är "nytt" - en ny händelse, en resa, eller vad som helst annat.
Det finns faktiskt människor som reagerar på det sättet.
En ångest och rädsla kan komma till uttryck i kräkningar eller så på annat sätt. Det är klart att varken du eller dina föräldrar ska acceptera att du inte har fått tillräcklig hjälp med det.
Jag vet inte var någonstans du bor i landet, men man har rätt till att välja en annan behandlare eller en annan mottagning om det finns flera där du bor.
Visa gärna mitt svar för dina föräldrar. Du har ett problem som måste behandlas (medicinskt och/eller psykologiskt), och det är ett måste för att du ska få ett bra liv med många roliga upplevelser.
Dina föräldrar måste också känna till den här möjligheten att kunna gå vidare och inte acceptera ett misslyckande hos en psykolog.