Hjälp för adhd men inte för min depression
jag får hjälp för min adhd och kontakt med Lundströms, men jag får ingen hjälp för min depression. hon frågar bara hur det går i skolan och jag vet inte vad jag ska göra för hon tar inte mina självmordstankar på allvar och jag behöver verkligen hjälp.
feliks

BUP svarar:
Hej feliks!
Jag tycker inte att det är acceptabelt att du inte får behandling för din depression och att du känner att din behandlare inte tar dina självmordstankar på allvar.
Om man har en sådan diagnos som du har, är det inte ovanligt att man även får känslomässiga besvär. Det ska tas på allra största allvar!
Om du känner att kontakten inte fungerar mellan dig och din nuvarande behandlare är det bäst att du ta upp det med henne först. Men du ska veta att det ska finnas möjlighet att byta behandlare eller till och med byta mottagning om det finns flera i den delen av landet där du bor. Man kan också vända sig till mottagningens chef och ta upp det som brister i behandlingen.
Känner dina föräldrar till hur du upplever din kontakt med din behandlare? Kan de stödja dig i att söka mer hjälp än vad får för närvarande? Det är naturligtvis mycket värdefullt om du få deras stöd och hjälp. Men i din ålder kan också du göra allt jag skrev om på egen hand.
Ibland måste man vara modig och ta upp det som inte funkar. Du har rätt till hjälp med dina depressiva känslor och du ska inte behöva gå runt med självmordstankar. Men du måste stå på dig tills du får den behandling du behöver.
Läs även den lilla informationen jag skickar med här.