Förtjäna att få hjälp?
Hej!
jag har skutit mig själv i nästan 5 år (är 14) och har haft ätstörningar lika länge. Ändå känner jag ej att jag förtjänar att få hjälp då jag inte har anorexia nerv utan bara en ätstörning och jag tycker helt enkelt inte att jag är tillräckligt smal eller skär mig tillräckligt djupt.
Det kan låta konstigt med det känns som att ätstörningen tagit över mig och min kropp och jag klarar inte av det här längre. Jag vill berätta för mina föräldrar men vill inte oroa dem plus att en del av mig vill fortsätta vara ätstörd.
Snälla hjäl mig och säg vad jag ska göra.
Tack p förhand.
Onyx

BUP svarar:
Hej Onyx!
Det är mycket bra att du efter många år av självskadebeteende och ätstörning kommit till insikten att du behöver hjälp. Du har en dubbelproblematik, låt mig ta en i taget.
Det är en missuppfattning att man måste ha en viss typ av ätstörning - som du antar anorexi - för att få hjälp, eller att man måste ha en viss undervikt för att "förtjäna" behandling. Så är det inte.
Du känner att "ätstörningen tagit över dig och din kropp". Det är precis det som är avgörande för att få hjälp och tecken på att du verkligen behöver det.
Det är något liknande som gäller ditt självskadebeteende. Det avgörande är att du sedan många år tillbaka försöker hanterar dina svårigheter - vilka de än är - genom att skada dig själv. Det är inget bra sätt att komma till rätta med ens problem - tvärtom - det ger bara ännu mera problem, vilket jag tror du redan erfarit.
I båda frågorna råder det inget som helst tvivel om att du snarast behöver hjälp. Jag vill bekräfta dig i din vilja att berätta för dina föräldrar. Jag förstår att du inte vill oroa dem, men det är deras föräldraansvar att hjälpa dig med dina problem.
I nuläget att du ska få behandling både för ätstörning och för självskadebeteende.
Min erfarenhet är att barn kan underskatta sina föräldrars äkta vilja att vara till hands när barnen behöver hjälp. Dessutom är det så att det är dina föräldrar som behöver ringa till BUP för att komma dit.
Ta det här steget - ju fortare desto bättre! Jag tycker det är modigt av dig att inse att en del av dig vill fortsätta att vara ätstörd. Det är väldigt vanligt att man känner denna dubbelhet som du gör. Därför behöver du dina föräldrars hjälpande hand i beslutet att ta emot hjälp, innan alla dina problem växer sig ännu större.
Om det underlättar för dig är det ett tips från mig att du visar ditt mejl och mitt svar för dina föräldrar när du första gången tar upp de här svåra frågorna med dem.
Jag skickar också med lite läsning till dig om ätstörning och självskadebeteende och vad om händer på BUP.
Våga be om hjälp, du behöver det!