Vill bara ha mamma för mig själv
Konflikt hemma
Hej Bup. Vad ska jag göra, jag bråkar med min familj hela tiden.. varje dag.. ibland gör jag så att min mamma gråter.. Min låtsas pappa brukar hota mig med att skicka tillbaka mig till mitt hemland om jag inte slutar.. Jag förstår honom, jag vet att jag är skit jobbig men det känns som om allt är mammas fel.. jag vill inte bo med låtsas pappa,  det känns som om de är mammas fel att vi bor med honom, att jag bytte skola, flyttade till en annan ort bara för att hon just valde honom.. jag vill inte leva såhär.. jag har pratat med min mamma om det, jag har gått på bup/umo osv men det slutar inte.. mamma säger alltid "om du inte trivs kan du åka till *mitt hemland* och bo med min riktiga pappa" men jag vill bara ha mamma, bara mamma för mig själv.. hjälp snälla..
Anna

BUP svarar:
Hej Anna!
Jag förstår att du har det väldigt ensamt hemma och sörjer att ni har flyttat och längtar efter att få vara själv med mamma. Först vill jag bara säga att din styvfar faktiskt inte kan skicka dig till ditt hemland. Det är mamma som bestämmer om det, ifall hon är din vårdnadshavare. Det blir bara dumt och sårande att hota dig med det.
Din mammas val att flytta till din styvfar är något varken du eller jag kan påverka. Men, det har fått stora konsekvenser för dig och du behöver stöd i att prata om hur du kan klara dig i livet, som det nu har blivit. Även om ingen du pratar med kan hjälpa dig att få tillbaka mamma helt för dig själv.
Du hade redan pratat med BUP och UMO - kanske att du kan vända dig till någon som du kan chatta med på nätet? Både  Tjejzonen och BRIS har den möjligheten att erbjuda. Om du hellre vill prata direkt så kanske skolsyster eller kurator på din skola är ett alternativ?
Du kan kanske prata med mamma om hur ledsen du är och visa henne ditt brev och svaret också? Det kunde ge dig och mamma en chans att hitta tillbaka till varandra, även om det nu är så att du är så ledsen och arg att det bara blir bråk och ni säger dumma saker till varandra.
Hoppas så att du kan få det lite bättre och slipper att vantrivas och längta!