Har väldigt dålig självkänsla
Dålig självkänsla, Sociala relationer
Hej BUP. Jag är tjej på 13 år och jag har en väldigt dålig självkänsla. Jag vet inte hur jag ska få bort det eller förklara men jag mår riktig dåligt över det. Jag får den där känslan att jag inte har några kompisar, att jag är ensam... Och mina kompisar frågar aldrig om jag vill träffas, jag har nyss bytt skola den här terminen men det har inte hjälpt, jag har inte så många kompisar utanför skolan, men jag har massor med kompisar i skolan, jag är ganska populär i klassen, jag kan prata inför klassen, men ingen vill hänga med mig efter skolan! Och jag mår dåligt över det. Det påverkar mig när jag är hemma.. Jag förstår inte varför det är så.. på helgerna sitter jag ensam i mitt rum och inte gör nånting.. medans mina "kompisar" är ute och hänger med deras vänner.. Snälla hjälp mig, jag mår dåligt över det.. vad kan jag göra?
Selena

BUP svarar:
Hej Selena!
Det låter som om du har hamnat i en negativ spiral där du känner dig osäker och utanför bland dina klasskamrater. Jag undrar om du har frågat ifall du kan hänga med någon/några. Eller känner du dig rädd för att bli avvisad och låter bli?
Det är knepigt det här med vänskap och vem som ska ta initiativ. Det är lätt att det uppstår missförstånd där olika personer tolkar samma händelse på olika sätt. Jag vet inte hur det är, men jag vet att ibland kan man - när man känner sig osäker - uppfattas som att man är ointresserad av andra.
Osäkerheten kan göra att man visar upp en lite avvisande min fast man egentligen verkligen vill vara med de andra.
Jag vet ju absolut inte hur det är för dig, men du kan ju fundera på hur du brukar göra/vara. Kanske  du kan försöka att ta initiativet till att hänga med någon efter skolan - fundera på vem du skulle kunna fråga? Finns det någon som du pratar mer med i skolan än andra? Kan det vara någon du kan fråga?
Kanske kan du också behöva någon att prata med om de här frågorna. Någon som kan hjälpa dig att se på situationen utifrån och se om du kan göra något annorlunda eller komma med tips om hur/vad du kan göra.
Jag tycker att du ska vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan i din skola. De är ofta vana vid den här sortens frågor och de träffar många ungdomar som har liknande svårigheter.