Vill förstöra för mig själv
Hej BUP. Jag tror att jag håller på att få en ätstörning. Jag äter oftast väldigt lite på lunchen, bara lite sallad mest. Men jag äter normalt hemma. Jag har ingen jättedålig kroppsuppfattning utan jag tycker om mig själv ganska mycket. Men nu har jag kännt att jag vill göra mig själv illa och att jag vill kräkas upp allt jag äter och så. Jag försökte nyss när jag var själv hemma att spy men det gick inte. Jag stoppade fingrarna långt ner i halsen men det gjorde mest ont. Är det farligt att göra så? Jag har pratat med mamma, hon hade en ätstörning på gymnasiet. Hon sa att jag inte skulle göra så mot mig själv, men jag vill ändå. Jag vill förstöra för mig själv och jag vill att andra ska tycka synd om mig. Jag känner mig så dum, för att jag är emot alla dumma ideal om hur ens kropp ska vara. Men jag kan inte sluta tänka på ätstörningar. Vad ska jag göra nu?
Nattbarnet

BUP svarar:
Hej Nattbarnet!
Jag tycker det är riktigt fint att höra att du pratar med din mamma om dina bekymmer. Hon vet hur det är att må dåligt och vill såklart inte att du ska behöva ha det lika jobbigt som hon hade det när hon var ung.
Jag vill råda er att tillsammans söka hjälp, antingen på Vårdcentralen eller på BUP. Även om du inte har utvecklat en ätstörning så är det superviktigt att ni får prata om det som bekymrar er, så att det inte går för långt. Ju tidigare man söker hjälp desto mindre risk är det att man utvecklar en ätstörning på riktigt.
Din mamma vet vad hon talar om. Prata mer med henne!
Jag undrar också om det finns möjlighet för dig att få tröst och närhet utan att du behöver kräkas eller göra dig själv illa? Jag tänker att vi behöver ju det även när vi inte mår superdåligt. Men det kan vara svårt att be om det om vi inte har en "riktigt anledning", om du förstår hur jag menar?
Man kan ju känna sig liten, rädd, ensam och ledsen utan egentlig anledning. Kruxet är bara att om vi inte förmedlar det till dem som står oss nära så tänker de nog att allt är bara bra, eller hur?
Det finns en uttryck som heter "Hälsan tiger still" vilket betyder ungefär:
så länge man inte säger något är allt bara bra - men så behöver det ju inte vara alls.
Jag tycker du ska visa din mamma det här brevet och mitt svar. Jag tror hon skulle förstå.
Var rädd om dig!