Kan föräldrarna tvinga mig till BUP?
Jag undra fall föräldrar kan tvinga mig gå till bup fast jag själv inte vill?
Jag är tjej 13 år. Hemma tycker inte jag om gå på toa det får bara komma i byxan iställe och därför säger mamma hon vill tvinga mig till bup. Det e väl inte nåt fel på mig bara för jag inte vill göra som alla andra?
Jag vill inte prata med nån annan om dethär för det är bara så jag vill göra hemma ju för ingen kan väl tvinga mig gå på toa?
Finns de nån lag lr så som säger jag måste gå på toa?
Nellie

BUP svarar:
Hej Nellie och tack för din fråga!
Det finns ingen lag som säger att man måste gå på toa, men det är nog något som de flesta tycker att man ska göra. Det låter som dina föräldrar är bekymrade över att du inte går på toaletten och jag tycker det låter som en bra idé att ni går till BUP och pratar om vad som är bekymmersamt för er.
Föräldrar har ansvar för sina barn tills de fyller 18 år och i princip skulle de kunna tvinga dig att gå till BUP, men det brukar alltid vara bäst om en ungdom kommer med frivilligt.
Jag tycker du ska följa med, åtminstone en gång. Då kan du ges möjlighet att berätta mer om hur du ser och tänker på saken. Annars blir det ju bara hur mamma och pappa ser på det som får råda.
Jag föreslår att du ger BUP en chans. Det är lättare att ha en åsikt om för och nackdelar om något om man har lite erfarenhet på området och det får du ju om du följer med en gång - eller hur?
Lycka till!