Måste min BUP-kontakt prata med mina föräldrar?
Idag var ingen bra dag. Utav olika anledningar var jag ute och promenerade på tågrelsen och ni förstår nog i vilket syfte. Oturligt nog fick jag förståndet tillbaka eller nåt. Men i alla fall. Det är ingen som vet om det. Jag har en bup kontakt  och undrar om jag berättar för denne om dagens promenad, måste denne prata med mina föräldrar då? Det är ju något som varit och inte är direkt farligt nu.
C

BUP svarar:
Hej!
Ja C - det måste hen göra. När man är under 18 och gör något som är farligt för en själv så måste föräldrarna informeras.
Din promenad är visserligen ”något som varit”. Men det som är grejen här, är ju faktiskt syftet med din promenad samt anledningen till att du faktiskt gick där du gick. Det som fått dig att ta den där promenaden är något som är superviktigt att fånga upp. Så snart det bara är möjligt.
Man ska inte behöva gå och bära på sådana tankar och känslor. Det är viktigt att du pratar om det som känns svårt, för utan det kan du ju inte få hjälp! Utan att du pratar om det kan man inte veta vad man behöver förändra i ditt liv, för att det ska bli bättre.
Något i ditt brev får mig att tro att du vill att din BUP-kontakt ska veta. Att du vill att dina föräldrar ska veta. (Jag tycker att du ska ta upp din fundering  med din behandlare, och kanske ni tillsammans kan hitta sätt att berätta för dina föräldrar?)
Men vänta inte! Använd ditt fina förstånd - det som fick dig att promenera bort från spåret och skriva detta brev. Använd det, och prata med din BUP-kontakt, prata med dina föräldrar. Nu.
Varmaste Lycka till!