Självkänslan är inte på topp
jag mår dåligt just nu. jag har precis börjat i en skola som inte gör saken bättre. jag mår dåligt i skolan och här hemma så har vi det stökigt och mina föräldrar skriker på varandra och har gjort det sedan jag varit liten.jag har tvångstankar och känner inte att jag kan prata ut med någon. hur gör jag för att må bättre? jag funderar på att byta skola. jag har blivit nätmobbad när jag var mindre och självkänslan är inte på topp.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
Var tufft du har det! Jag skulle verkligen önska att du hade någon att prata med. Det brukar hjälpa att dela sina tankar och känslor med någon som är bra på att lyssna.
Du har varit utsatt för nätmobbning och det är hemskt. Även om det har upphört nu, så kan känslan sitta kvar länge efteråt. För att komma vidare och leva ett gott liv så tror jag du behöver, som jag skrev ovanför, prata om de svåra upplevelserna både när det gäller skolan och hur du har det hemma med din familj.
Du skriver att du känner att du inte kan prata med någon. Hur kommer det sig? Är det för att du har svårt att lita på människor? Det förstår jag i så fall.
Men skulle du kunna tänka dig att chatta anonymt till att börja med? Det går att få bra stöd online som ett steg till att våga börja berätta för någon i sin närhet. Ett sådant stöd kan du få både på BRIS och på Tjejzonen.
Så småningom hoppas jag att du känner att du kan lita på någon i verkliga livet, till exempel en skolkurator. De brukar vara jättefina att prata med -särskilt när det gäller sådant som har med skolan att göra.
Var inte rädd för att be om stöd. Du har det tufft och förtjänar att ha ett bra liv och inte vara så ledsen.
Var riktigt rädd om dig!