Jag har en mamma som dricker
Hej! Jag har en mamma som dricker och jag känner mig skyldig för det. Folk säger att det inte är mitt fel att hon dricker men jag har svårt att ta in det. Vad kan jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är rätt vad de andra säger. Det är inte ditt fel att din mamma dricker.Varför tror du det?
Det är vanligt att barn/ungdomar som lever med missbrukare känner skuld och känner sig medskyldiga på något sätt.
Du undrar vad du kan göra. Jag tror att det skulle vara bra för dej att skaffa någon du kan prata med om din hemsituation och hur du känner. Då kan du få hjälp med att sortera ut vad du kan och vill göra. Det finns flera möjligheter.
Du kan chatta anonymt på Bris och Tjejzonen.
Du kan också ta kontakt med skolkurator/skolpsykolog. Det är troligt att de förr eller senare kommer att ta kontakt med din mamma. Du kan också ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Du kan läsa lite om andra ungdomar som har missbrukande föräldrar på Maskrosbarn och denna länk till ungdomsmottagning.
Hoppas svaret ger dej några infallsvinklar.
Lycka till!