Gillar inte min bonuspappa
hej!
min mamma och pappa skilde sig när jag var en månad så jag och mamma har varit ensamma i 11 år och nu har hon hittat en nu kille och de känns konstigt och helt plötsligt ska dom gifta sig i december. jag gillar honom men som en vän inte som en bonus pappa  vad ska jag göra?
jocelyn

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är naturligtvis en jättestor förändring i ditt liv, men också för din mamma och din bonuspappa och det är inte alltid helt lätt - speciellt inte för dej.
Det är ju inte du som valt honom utan din mamma. Det kommer att underlätta mycket att du gillar honom som vän. Det är kanske det viktigaste. Kanske kan den vänskapen, om den är ömsesidig, utvecklas till något som liknar en bonuspappa och ett bonusbarn. Det får tiden utvisa.
Jag vet inte riktigt vad det innebär för dej, din mamma och din bonuspappa att han är bonuspappa. Vad har du, din mamma och han för tankar om det? Har ni pratat om det?
Det brukar vara bra att prata om dessa saker för bonuspapparollen kan se ut på så många olika sätt. Jag tycker att du i första hand ska berätta och prata med din mamma hur det känns för dej och hur du skulle vilja att det blir.
Även om han nu på papperet är en bonuspappa så tar det tid innan du och han i bästa fall börjar känna förtroende för varandra, förstå varandra, tycka om varandra på ett djupare plan.Så jag tänker att det finns inga "måsten" hur du ska känna för en ny bonuspappa.
Känslorna och relationen kommer att utvecklas och förändras.
Lycka till!