Om man inte vill vara kompis
Vad ska man göra om man inte vill vara kompis med en person som skär sig och har försökt ta självmord 2 gånger, han gör saker som vi inte vill.Vi vill inte vara hans kompis längre. Vad ska vi göra? Tänk om han försöker ta sitt liv igen då.
Två oroliga tjejer!

BUP svarar:
Hej Två oroliga tjejer!
Ni har en fråga som visar att ni är justa tjejer som bryr sig. Men det är faktiskt så här i livet: man kan inte tvingas till att vara kompis med någon om det inte finns ett ömsesidigt intresse och känsla av gemenskap. Det gäller tyvärr även om den andra har olika problem och har det svårt.
Det är många som ställer liknande frågor och därför skicka jag med lite läsning till er hur man kan tänka och vad man kan göra i en sådan situation. Där finns en del goda råd.
Jag vill  bara understryka det viktigaste av dem: Ni kan inte ta ansvar för vad kompisen gör, hur han mår eller vad som händer i hans liv. Men ni behöver tala om det med någon vuxen. Helst med era föräldrar eller/och med kuratorn eller skolsköterskan i skolan.
Det är de vuxnas ansvar att ta hand om barn som mår dåligt och ni behöver själva stöd i att hantera den här svåra frågan.