Vet inte varför jag mår dåligt
Hej..jag är en 13 årig tjej som mår extramt dåligt...jag har ingen aning om vad det kommer ifrån..Men jag mår dåligt hela tiden.Kan knappt äta. Blir oftast äcklad av åsynen av mat.
Jag har/har haft självmordstankar och jag skär mig själv när jag mår som sämst..
Jag mår psykist dåligt och har ingen aning om vad jag ska göra...Folk runt omkring mig märkar av mitt skumma beteende och frågar vad det är och om något har hänt,men jag ljuger alltid och säger att jag är okej..
Jag har inte berättat det här för någon förutom min bästa vän.Hens reaktion va inte direkt den bästa.hen blev jätte orolig och började må dåligt och såklart tog jag på mig skulden...och ångrar att jag berätta ...
Angel

BUP svarar:
Hej Angel!
Allt du skriver i ditt mejl är mycket, mycket oroväckande och det står klart att du måste får hjälp att komma ut ur detta!
Du ger mig inte någon inblick i din livssituation - vilka vuxna som finns kring dig och   hur det är hemma med dina föräldrar. Hur kommer det sig att de inte lägger märke till dina ärr eller inte ser hur dåligt du mår? Och speciellt - hur det ligger till med ditt förtroende för dem om det är så att du aldrig kunnat ta upp dina problem med din mamma eller pappa? Eller kanske med någon annan vuxen i familjen.
Du skriver att du på något sätt lyckas att dölja hur du har det för alla runtomkring dig, även om de ser och undrar om något kanske inte är i sin ordning. På det sättet stänger du dörren för att kunna få hjälp.
Jag förstår att det har blivit knepigt med din kompis, när du var öppen med hen. Hen känner kanske att det inte ligger inom hens möjligheter att verkligen kunna hjälpa dig. Men det blev alltså bara värre för dig för du tar skulden på dig för att du ställde till för din kompis.
Jag ser faktiskt utvägar från detta och om du följer mina råd då underlättar du även för din kompis.
Det första är att du talar med någon av dina föräldrar att du skär dig och har självmordstankar. Jag föreslår att du visar ditt mejl och mitt svar för dem, om det känns svårt att tala direkt. Det kan i alla fall vara en inledning till att få dem att inse att ni måste ta kontakt med BUP. Och då är det så att BUP vill att någon av föräldrarna (eller annan vårdnadshavare) ringer för besökstid. Det kan ni inte hoppa över.
Om det ändå är för svårt att börja tala med dina föräldrar, måste du omgående gå till skolkurator eller skolsköterskan. Du kan få stöd av dem att gå vidare så att du får behandling.
Nu är det så att det finns olika  möjligheter också på nätet. Du kan kontakta självmordsupplysningen.se eller tjejzonen.se  under tiden medan du väntar på att en kontakt på BUP ordnas.
Du kan få chatta anonymt på båda ställena när du är ledsen och hopplöshetskänslor och självmordstankar börjar plåga dig, men gör inget oåterkalleligt eller annat du skulle ångra senare i livet. När det gäller ditt förhållande till mat kan du också titta på shedo.se
Jag vill också betona: svåra perioder kan komma här i livet, det drabbar nästan alla då och då, det är ingenting att skämmas för.
Jag vet att det är lättare att säga än det är för dig att göra, men du måste samla mod och ta det första steget mot att få hjälp. Du må veta att det finns hjälp att få och därigenom lämna denna hemska period i ditt liv bakom dig.
Ta hand om dig!