Plötsliga tankar på självmord
Hej, ööh. Well... Jag får typ att jag vill ta självmord. Helt plötsligt. Jag har ingen orsak till att vilja det. Aldrig någon speciell koppling mellan när det sker heller. Helt plötslig kan jag bli deppig och hängig och sen vill jag bara dö...
Jag har kommit på mig själv med att försöka ta livet på grund av ingenting flera gånger.
Jag börjsdd även skära på grund av detta, ville ha en distraktion men det fungerade inte länge så jag lade ned det.
Vad händer och vad ska jag göra? :(
(Jag vill ju inte dö egentligen, bara under de tillfällena).
galning

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver att du inte vill dö och att de här känslorna av deppighet kommer helt oväntat. Jag förstår om du blir rädd och orolig för vad som händer med dig men det betyder inte att du är galen. Min erfarenhet är att det ofta finns orsaker och/eller saker som hänt, som gör att det känns så här.
Jag tycker att du ska söka hjälp för att få en samtalspartner som kan hjälpa dig att reda ut vad som händer med dig. Det blir som en sorts detektivarbete, kanske det finns samband som du inte själv kan få syn på.
Om det "bara kommer över dig" igen - så tveka inte utan ta dig själv på allvar och ta hjälp direkt.
Du kan söka BUP akut, vilken tid på dygnet som helst, om du blir akut rädd för dig själv och känner att du behöver träffa någon direkt. Du kan kontakta vårdguiden 1177 för att få information om hur det fungerar där du bor.
Du kan också chatta om dina självmordstankar på självmordsupplysningen. Att sitta och grubbla själv gör ofta att man "tänker i cirklar" och bara mår sämre.
Så rikta dig ut till någon - det finns hjälp!