Min familj kan vara sjukt störande
Hej! Jag är en tjej på 15 sommrar som är hemma med familjen denhär helgen men dom är så sjukt störande, dom säger att vi ska vara sociala osv men jag och min syrra (vi båda är tonåringar) vill inte. vi vill bara inte vara med dom just nu men dom accepterar inte och som förälder tycker jag man ska ta en stängd dörr ibland! Jag är social ofta men är ledsen och trött på allt idag och orkar bara inte med dom vill bara sova! Hur jag reagerar kan bero på min adhd men ändå allt har vart tungt idag och vill nästan allt förutom att vara med dom...
Svart o svår femton år

BUP svarar:
Hej svart o svår femton år!
Klart att man måste få vara ifred ibland. Men dina föräldrar kanske tror att du mår dåligt när din dörr är stängd, eller så finns det något annat skäl till att de vill att du och din syster ska vara sociala med dem. Att man vill olika saker i en familj hör till livet och vardagen.
Tror du att det är möjligt för dig att prata med dina föräldrar om hur du vill ha det? Kanske du kan göra det vid något tillfälle när du känner dig bra och det är en lugn situation hemma. Om ni kan prata med varandra om det kanske ni kan hitta bra lösningar för er alla där det finns utrymme att vara tillsammans och att vara ifred.
Lycka till !