Håller inne med hur jag mår
Hej, har tänkt på detta jätte länge nu, de så att jag inte har mått så bra på sistonde känner mig väldigt ledsen och ensam.. Alla mina vänner tror att jag är en helt normal tjej som älskar sitt liv o allt, men innerst inne så är jag inte sån, hatar mitt liv,hatar min familj. Helt ärligt det ända som skulle kännas bra just nu är att dö. när jag väl är riktigt ledsen och vill prata ut så gör jag de inte för jag inte har någon att prata med, jag håller allt inne o mår dåligare. Har börjat skära mig med pågrund av att ja inte mår bra o kan inte sluta. det jag undrar är om man får sova över på bup, för jag vill verkligen bort från min familj ett tag..
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Vilken tuff period du har just nu i livet! Det är en tung känsla att uppleva att man är ensam, ingen att tala med och har det riktigt jobbigt hemma, så att man bara längtar därifrån.
Ditt sätt att hantera denna svåra situation är inte heller så bra. Att börja skära sig löser ju ingenting - tvärtom, förvärrar det för dig och du får ett problem till!
Men - det finns andra vägar att gå! Lösningen måste man hitta vid problemens rot, det vill säga där de uppstår. I ditt fall verkar det som att roten finns i din familj. Du inser säkert att sova över på BUP inte ändrar på det som du vill slippa hemma. Därför är det så att man inte blir inlagd på BUP för att komma ifrån konflikter i familjen.
Du skriver inte vad som händer hemma hos er, varför du "hatar" din familj. Men jag vet av erfarenhet att när ett barn känner på det sättet finns det alltid anledning till det.
Jag vet inte om ni i familjen har försökt att tala ut om relationerna hemma eller om det är bara bråk hela tiden. Jag måste fråga dig, har du en bättre relation till den ena eller andra av dina föräldrar? Skulle det vara möjligt att sätta sig ner med den föräldern för att tala ut?
Om det verkar vara helt hopplöst, kan du vända dig till kuratorn eller skolsköterskan för att närmare diskutera vad det handlar om och få vidare vägledning. Du måste vara uppriktigt med ditt självskadebeteende. Ju snabbare du lyckas att sluta med det desto bättre - för med tiden blir du bara mer och mer fast i denna dåliga vana.
Du kan också på egen hand vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. De är vana vid att möta ungdomar med varierande problem.
Dessutom kan du också gå in på tjejzonen.se och få chatta med någon som kan ge dig mer konkret råd och stöd när du berättar om din livssituation.
Man kan även vända sig till socialtjänstens familjeavdelning för att få familjesamtal och reda ut hur man kan få bättre kommunikation i familjen.
Det viktigaste är kanske att du inte förlänger ditt eget lidande genom att du försöker hålla inne med hur du mår. Det finns hjälp att tillgå.
Jag skickar med lite information till dig. Läs det!
Ta hand om dig!