Räcker det med frukost och middag?
Hej!
Jag har extrema kroppskomplex och en ätstörning. Jag äter frukost & middag ( inga stora mängder men för sakens skull ) för att mina föräldrar inte ska märka elr misstänka nåt, och anser att det räcker mycket väl. Men äter jag något utöver det går jag och kräks med mening. Men det är inte min fråga. Kurator på skolan säger att man går upp i vikt när man inte äter ( vilket jag gör !!! ) för att kroppen " ställer in sig på att svälta sig och lagrar allt man äter ". Men tänk om min kropp ställer in sig på att bara äta 2 gånger om dagen. Det är ju ändå mat! Och jag har inte märkt några typ " bieffekter " av det. Så min fråga är egentligen om man kan säga att min kropp är van, elr lix omställd på att bara äta frukost & middag? Det är väl inte omöjligt? Jag mår ju inte fysiskt dåligt av det. Mår ju annars psykiskt dåligt, och det känns nästan värre ibland!
Linnéa

BUP svarar:
Hej Linnea!
Det var en knivig fråga. Din kropp ställer nog in sig på att äta två gånger om dagen, men forskning har visat att det inte är så bra för kroppen att vara inställd på det.
Kroppen (och därmed även psyket) verkar må bäst av relativt små portioner mat rätt ofta enligt senare tids forskning. Så även om du mår psykiskt dåligt av det skulle det egentligen vara bättre att äta lite mindre lite oftare. Det kanske kan hjälpa att veta att du inte ska gå upp i vikt av det.
Sedan är väl det allra viktigaste att ta reda på varför du är så missnöjd med din kropp. Pratar du och skolkuratorn om det?
Om inte, så tycker jag att du ska vända dig till dina föräldrar och gemensamt söka BUP. Det är svårt att komma ifrån att man inte är nöjd med sin kropp utan att prata med någon om det.
Hoppas du får bra hjälp!