Berättade om min kompis våldtäkt
Hej! Jag har fått en jätte stor ångest. Jag gick och pratade med kuratorn i skolan eftersom min kompis ar blivit våldtagen. Jag lovade henne att jag inte skulle berätta men jag kände mig illa tvungen eftersom hon mår så oerhört dåligt. Men nu efteråt känns det inte bättre det känns som jag svikit henne med att berätta det. Vad tycker ni att jag ska göra?
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Jag förstår att det kan kännas jobbigt för dig och som om du har svikit din kompis, men du berättade ju för att du såg att hon mådde så dåligt, och att du ville att hon skulle få hjälp. Tror du inte att hon kan förstå det? Till en början kanske det är svårt för henne att se det, men så småningom tror jag att hon kan förstå.
Men tillbaka till vad du kan göra nu. Det bästa är om du kan prata med din kamrat och berätta för henne att du har berättat och också varför. Du kan tala om för henne att du såg att hon mådde så dåligt och att du ville att hon skulle få hjälp. Hon kanske blir jättearg på dig till en början, men hon kanske också förstår.
Ett annat alternativ är att du pratar igen med skolkuratorn, men den här gången utifrån hur jobbigt det blev för dig och att du berättar hur du mått efter att du berättat om din kompis.
Det är jättesvårt när det känns som om man skvallrar på en kompis, men det är ju också jättesvårt att bara se på när ens kompis mår dåligt. Jag tycker att du gjorde rätt som berättade och jag tror att det kommer att bli bra mellan dig och din kompis.