Tror jag lider av social fobi
Jag tror jag lider av socialfobi , eller något liknande i alla fall. Jag skolkar t.o.m, för att undvika muntliga presentationer och andra muntliga uppgifter. Jag är så jävla rädd för att hela tiden göra bort mig , eller säga fel . Direkt när jag får lite uppmärksamhet så rodnar jag och blir helt skakis. Det är så sjukt jobbigt för jag vet egentligen inte varför jag reagerar såhär , jag bara hatar det . Ett konkret exempel : Om vi har bestämt ett datum då något ska presenteras så kan jag ha ångest och sitta och lipa i flera veckor innan. Jag tycker detta är så orättvist med tanke på att alla i min klass typ älskar att bjuda på sig själva och göra bort sig. Jag är livrädd, och då menar jag verkligen 'livrädd' av att utsättas mig för något sånt. Asså detta kanske låter helt galet för somliga men jag mår så sjukt dåligt över detta . jag skulle vilja informera mina lärare om mitt problem, men jag seriöst vågar inte. Jag tycker dock det är lättare att presentera med andra men när jag ska stå ensam och presentera något så får jag panik. Det har också hänt att vi har fått gå fram och presenterat något helt spontant och i sånna tillfällen får jag panik . Jag hittar alltid utvägar och typ säger att jag måste på toa och är där inne tills lektionen är slut . Så jag undrar hur jag ska säga detta till mina lärare så dom förstår?  kanske kan jag  lämna in uppgiften istället för att presentera? . Jag vågar absolut inte säga det till dom face to face. Snälla hur ska jag göra?
Tjej på femton år

BUP svarar:
Hej tjej på femton år!
Vad bra att du skriver till oss - det finns nämligen bra hjälp att få för dina svårigheter.
Jag tror att du är inne på rätt spår när du tänker att du vill informera dina lärare om dina svårigheter. Det kan vara bra om du får hjälp som kan underlätta för dig. Men det finns samtidigt en risk med om du helt får avstå från att ha presentationer och det är att du förstärker den rädsla som du har. Man har alltid nytta av att kunna göra presentationer.
Jag tycker att du ska börja med att prata med dina föräldrar om hur jobbigt det här är för dig. Då kan ni tillsammans söka hjälp för dina svårigheter.
Ibland kan skolkuratorn hjälpa till genom att du får hjälp att träna i små steg. Hen kan kanske hjälpa dig att träna dig i det som du inte klarar. Du kan träna dig stegvis för att så småningom klara av att göra det som är allra jobbigast för dig. Finessen är att man tränar sig stegvis först med måttligt svåra saker och när man klarar det tar man nästa steg.
Om skolkuratorn inte kan hjälpa till med detta kan du också vända dig till din närmaste BUP- mottagning.
Innan du har fått hjälp kan nog du och dina lärare hitta sätt som kan fungerar för dig.
Jag tycker att du ska ta hjälp av dina föräldrar med att prata med dina lärare. Ett sätt att våga prata om det vara att du visar ditt brev som du skrivit till oss.
Jag har också länkat några artiklar om fobi och rädsla som du kan läsa för att få mer information.
Lycka till.