Jag lever med ångest
Hur gör man när man inte står ut med sig själv? När det känns som att det enda i hela världen som betyder något inte lägger något som helst intresse i hur jag mår eller att ha mig i sin närhet? Familjen, vännerna och han. Det känns som att alla har gett upp hoppet och jag vet inte vad som orsakar mest smärta. Jag lever med en ångest som slår till när jag minst anar det och ofta när jag känner mig som allra starkast så slår den till som en blixt från klar himmel. Honom vågar jag inte prata med för jag vet att han inte är intresserad av att lyssna längre, min mamma är alkoholist och min pappa lägger inte särskilt stort intresse i mig över huvud taget. Inte heller mina vänner verkar förstå hur dåligt jag mår fast att jag har försökt förklara. Jag vet inte var jag ska ta vägen eller till vem. Snälla, hjälp mig.
Vilsen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Ångest av det slaget du beskriver är svårt att leva med och det verkar som om du funderar på att söka hjälp. Det tycker jag du ska göra. Jag tror att du och dina föräldrar i första hand ska ta kontakt med BUP där ni bor. BUP brukar vilja prata med föräldrar så det är bra att dom känner till din ångest.
Du beskriver också hur smärtsamt det känns när dina närmaste inte verkar ha intresse av hur du mår. Du skriver att det känns som de gett upp hoppet. Kanske känner de sig osäkra på hur de ska kunna hjälpa dej? Kanske dom inte förstår att det kan vara en hjälp för dej att du får berätta hur du har det och att de bara behöver lyssna och försöka förstå.
Människor som själva inte haft stark ångest brukar ha svårt att sätta sig in hur det kan vara. På Vårdguiden skriver dom bl.a så här om en slags ångest : "Om man har ångest utan att veta varför upplever man samma symtom och känslor av oro, rädsla och panik som om en verklig fara hotade. Skillnaden är att man då kanske inte förstår varför alarmsystemet är i gång. Därför brukar ångesten vara svårare att uthärda om man inte vet orsaken till den. Ångesten i sig gör det dessutom svårare att kunna bearbeta de problem som kan ligga bakom. En ond cirkel kan uppstå där man känner sig hjälplös och uppgiven. Något som i sig kan leda till ännu svårare ångest." Är det så för dej? Kanske kan du ge honom och dina föräldrar lite text om ångest för att de lättare ska förstå?
Så sök hjälp på BUP i första hand eller du kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning. Du skulle också kunna få stöd genom att chatta på Tjejzonen.
Lycka till!