Jag vill inte äta
Hej bup jag jag har haft ätstörningar ganska länge jag har sagt till alla att jag inte har det längre men när jag ser mat så mår jag jätte illa och vill kräkas för att jag vill inte äta för då kanske jag blir tjock
Ätstörning

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har inte skrivit någon fråga men jag förstår det som att du är lite undrande över din ätsörning som du haft ganska länge..Som du nog känner till är det ett vanligt problem både med ätstörningar och att känna sig för tjock. Om du får svårigheter att äta för att du mår illa och vill kräkas när du ser mat ska du nog se det som ett tecken på att du nu måste göra något åt dina problem med maten. Att äta riktigt är på sikt livsviktigt. Ätstörningar kan leda till mycket allvarliga både psykiska och kroppsliga besvär.
Jag tycker att du i första hand ska läkarundersöka dej. Det kan du göra på en vårdcentral, ungdomsmottagning eller kanske i skolan. Eftersom du haft dessa problem en längre tid är det viktigt att du gör en hälsoundersökning. Det är viktigt att undersöka och förstå varför du har dessa problem med att äta så att du kan få rätt hjälp.
Jag tror också att du nu måste överväga att ta hjälp och att berätta för dina föräldrar hur det står till. Allt detta kan vara svårt att göra på en gång så jag skulle föreslå att du fortsätter fundera på din ätstörning och hur du ska hantera den genom att chatta anonymt antingen med BRIS eller Tjejzonen. Bra att du skrev. Hoppas du kan gå vidare och söka hjälp. Lycka till!