Två problem - komma över mitt ex och mitt tvång
Hej, jag har två problem... 1. Jag har otroligt svårt att komma över ett förhållande som tog slut för ca 9 månader sen. Jag tänker på det varje dag, mår dåligt varje dag, anpassar allt i min vardag för att undvika att behöva möta saker som ger minnen (låtar, reklamer, platser, personer) och jag har verkligen gjort allt för att försöka komma över det här, men det känns värre och värre. Vi var tillsammans i nästan tre år.
2. Från jag var 6 år (är 17 nu) har jag haft "tvångssyndrom" (fick diagnos för 2 år sen) och jag har slutat i behandling. Grejen är att jag egentligen fortfarande har problem, bara inte lika stora. När jag var liten hade jag ca 2 timmar om dagen och när jag fick diagnosen hade allt spårat ur och det var 8 timmar om dagen i genomsnitt. Alla tror jag är frisk men jag har aldrig varit sjuk (har alltid sagt att jag INTE är sjuk, det är mitt val att göra dessa saker) men just nu kanske det är 2 timmar om dagen, ibland mer. Jag har (extrem) ångest över skolan, har vad som räknas som MVG (A,B) i alla ämnen men är livrädd att få låga betyg, varje liten uppgift ger mig ångest. Och kalorier osv håller jag också koll på, jag hatar detta.
Jag försökte klara mig att sluta med det tvång som tar mest tid, klarade igår ett helt dygn utan! Men idag blev det istället 4 h av det värsta tvånget å 1 h ungefär av ett gammalt från när jag var liten (4x4x4x4) (4x4x4x4) (4x4x4x4) (4x4x4x4). Misslyckande! Jag ger upp. Jag kan inte bli av med detta själv. Men jag vill kunna sluta när jag vill med detta. Om jag säger att det ska ta en timme kan det sluta med tre... Kan inte stoppa själv. Så...
VAD ska jag göra? Jag fick hjälp förut... Har gått hos 2 kuratorer, 2 psykologer, 1 läkare. Och gruppterapi och kbt. Och tagit antidepressiva/ångestdämpande. Ändå är det såhär?
Problemet med mitt ex är mitt största problem. Jag skulle kunna ha "tvång" hela dagarna igen bara jag kunde få gå vidare och sluta sörja... Det är det absolut största problemet. Ingen fattar hur dåligt jag mår, "det är bara en kille". Det MÅSTE vara nåt fel på mig. Jag ber ofta till Gud om hjälp, men det har ännu inte blivit bättre...
Finns det något jag själv kan göra för att bli av med dessa problem? Vill nämligen inte gå hos några hjärnskrynklare och skämma ut mig mer. Jag fattar att något är fel på mig, men jag måste fått fel diagnos. Med vänliga hälsningar
Moa

BUP svarar:
1671G0
Hej Moa! Tack för ditt fina och välskrivna brev!
Ditt första och största problem. Att ha varit ihop, ha varit nära någon, i tre år sätter sina spår. Att avbryta en relation med någon som stått en nära under så lång tid kan innebära en stor sorg, även om man är med på beslutet. Och det här med sorg, hur man sörjer och hur länge, är mycket individuellt. Vissa kan till synes gå vidare på en gång. Andra behöver längre tid för att sörja och bearbeta. Och sorgen kan ta sig olika uttryck för olika människor, och kanske olika i olika lägen i livet. Att i lägen när det känns tungt få höra att man ”inte borde” sörja gör inte det hela lättare. Det finns inget fånigt eller ”fel” med att sörja. Det finns varken mallar eller ”borden” för hur man ska eller inte ska sörja.
Jag tänker att du behöver ta din sorg på allvar. Ditt ex har uppenbart varit en mycket viktigt person för dig, så jag tror inte att du kommer att glömma honom, eller att du ”vips” kommer att komma över honom. Antagligen kommer du att bära med dig sorg ett tag till framöver. Det som är viktigt är att faktiskt försöka bearbeta sin sorg, och inte streta emot och tänka att du ”måste sluta vara ledsen”. Jag tror att det bästa du kan göra är att ta hjälp av någon professionell att prata om detta. Ibland kan det räcka med några få samtal, ibland kan man behöva fler. Men det viktiga är att faktiskt sätta ord på det man känner. Jag tror att du kan finna en bra person att samtala med om sorgen nära dig. Skolkuratorn? En kurator på ungdomsmottagningen? En präst?  Men vem du än väljer, så vänta inte!
Ditt andra problem. Du beskriver att du har haft stora problem med tvång, och att du efter flera vändor fortfarande inte blivit hjälpt. Det här med tvång kan vara knepigt. Det är inte ovanligt, även om man fått behandling, att det kan hända att svårigheterna kan återkomma. Och de tenderar att återkomma när saker ”tjorvar” till sig i livet;  t ex om det är stressigt i plugget, eller om man förlorar nån som står en nära, eller om det blir konflikter med föräldrar eller vänner….Dvs när man är extra sårbar. Så när det gäller behandling för tvång, så kan det ibland behövas flera omgångar med hjälp innan det blir bättre. Så jag tycker inte att du ska klandra dig själv för det, och känna dig misslyckad. Flera av dem som har tvång och får behandling, får problemen igen efter en tid. Då gäller det att söka hjälp igen, och försöka använda sig av de verktyg man får…
Vad kan du göra själv? Jag tror att jag här inte kan ge dig bättre tips och verktyg än de du fått genom dina behandlingar. Skulle du kunna fundera igenom vad du gjort under dina terapier, och vad ni gått igenom… finns det någon övning där du skulle kunna ta upp igen, för att jobba lite med ditt tvång? Ibland kan det vara bra att gå tillbaks och repetera det man lärt sig.
Att du jobbar lite med dina svårigheter på egen hand kan vara klokt…MEN!! Jag tror inte att det räcker i ditt fall… Jag tror att du måste gå på det igen! Sök hjälp igen! Ge inte upp! Jag förstår om det låter jobbigt, men jag tror inte du kommer runt det på något annat sätt! När du söker hjälp tänker jag att det är viktigt att du beskriver att du inte blivit hjälpt av det du fått hittills, och beskriv gärna vad du tror du skulle behöva mer.
MEN igen. Jag tror som sagt att du är inne på en klok sak. Ta tag i din sorg i första hand. Det kan vara tufft att jobba med tvångsbehandling, när man har sin sorg som tar energi och kraft av en.
Varmaste lycka till!