Kan jag ha borderline fast jag är under 18?
Har hört att diagnosen borderline bara sätts på folk över 18 men jag är 15 och har i stort sett alla symtom och det jag läst stämmer nästan exakt in på mig. Kan jag ha det även om jag är under 18?
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det där med diagnoser är ganska knepigt. Det kan vara lätt att känna igen sig i symptom fast man inte har diagnosen.
När det gäller borderline så sätter man oftast inte den diagnosen på personer som är under 18 år. Bland annat för att en del av de symptom som ingår också är sånt som tillhör den normala tonårsutvecklingen, som till exempel att vara väldigt känslostyrd och ha snabba pendlingar i humöret.
Det som är viktigt för din del tycker jag är hur du mår - hur jobbigt har du det? Påverkar det dig mycket i din vardag så att du får svårt att klara skolan, svårt att fungera med vänner eller på får svårt på andra sätt?
Det viktigaste är hur det är för dig, hur du mår och har det. Och om du inte mår bra tycker jag att du ska söka hjälp. Om det är möjligt tycker jag i så fall att du i första hand ska prata med dina föräldrar så att ni tillsammans kan söka hjälp.
Om det inte är möjligt kan du prata med skolsköterskan eller skolkuratorn i din skola som kan hjälpa dig till rätt hjälp.
Så din fråga om du kan ha borderline eller inte är svårt att svara på - men viktigast är att om du mår dåligt ska du söka hjälp.