Inbillar mig för att jag är gravid, fast jag inte haft sex
jag har en väldigt konstig fråga! Vet inte om det är en onödig eller nödvändig fråga men den får ställas ändå. Det är nämligen så att jag inbillar mig att vara gravid. Jag kommer ständigt på olika sätt jag har kunnat bli gravid på och får en ständig ångest över detta. Det poppar oftast in i huvudet när jag är hungrig och det är obehagligt! Jag har inte haft sex eller varit med en kille, men tror själv på att jag är gravid. Snälla hjälp
Annonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga! Bra att du skriver till oss.
Jag förstår att det kan bli jobbigt när en sån här fråga fastnar och ständigt återkommer. Jag förstår om det väcker en massa ångest hos dig. Jag gissar att du på ett plan vet att du inte kan vara gravid, men oron har fastnat hos dig. Kanske säger du också till dig själv att du inte ska tänka på den här frågan, men den dyker upp ändå. Det är så det brukar vara, frågan poppar bara upp och skapar då en massa ångest.
Det bästa är om du kan prata med någon om det här. Är det möjligt för dig att prata med någon av dina föräldrar så att de kan hjälpa dig att få rätt hjälp? Jag tänker att det du behöver hjälp med är din ångest och oro - inte att få försäkringar om att du inte kan vara gravid. Det finns bra hjälp att få när man har den här typen av orostankar.
Om det är svårt att prata med dina föräldrar kanske du kan prata med skolsköterskan eller skolkuratorn i din skola.
En annan är att du tar kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Inte för att du ska fråga om du kan vara gravid utan för att du behöver hjälp att hantera din oro.
Lycka till !