Svårt att äta och äcklad av min kropp
Jag har svårt att äta/svälja utan att känna mig skyldig eller äcklad av min kropp. Jag känner mig riktigt tjock. Jag utsätter mig för fara och har självmords tankar varje dag. Jag känner mig helt utmattad, har ont i huvudet, trög, och har svårt att fokusera (eftersom jag just alltid tänker på mitt utseende och hur jag vill minska vikten)
Jag vet inte hur jag ska känna mig. Det känns tomt inombords iallafal.
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Du beskriver att du har tankar runt din kropp och ätande som gör att allt annat känns tomt och oviktigt i jämförelse. Nu vet jag ingenting om ditt liv i övrigt, men det brukar vara saker i livet som händer/hänt som gör att man börjar bli missnöjd med sin kropp och vill kontrollera sitt utseende och gå ner i vikt.
Du skriver inte om du lyckas med att låta bli att äta, men oavsett det brukar tankarna på mat och kropp efter ett tag börja leva sitt eget liv. De inte går att koppla av/ur utan snurrar ständigt. Jag skickar med artiklar om ätstörning.
Du måste söka hjälp! Det här är inget man klarar av på egen hand. Du skriver att du inte vet hur du ska känna dig, men det du beskriver av tomhet, utmattning, äckelkänslor och självmordstankar är såpass allvarligt att det kan vara fara för ditt liv. Låt inte de här tankarna ta makten över dig!
Om du inte kan prata med dina föräldrar (om du kan det kan ni söka tillsammans) så börja med att ta kontakt med skolsköterska/kurator eller BUP (adressen hittar du på den här sidan under "Hitta mottagning").
Du kan få hjälp med att reda ut och förstå vad som hänt och händer med dig, vilket kan göra att du får en helt annan motståndskraft mot allt det du plågas av idag .
Även om allt känns hopplöst just nu så finns det hjälp att få.