Rädd att tappa förståndet helt
Hej
Jag brukar vara glad och pigg när jag är med vänner, i skolan etc men när jag är ensam kryper dessa självmordstankar fram massa olika sätt att skada mig ( något destruktivt över huvudtaget). Ibland känns det som jag hör saker men jag vet inte vad som händer med mig och är rädd för att tappa förståndet helt och hållet.
Det var allt för mig , tack.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag förstår att det kan kännas både jätteobehagligt och skrämmande med självmordstankar och andra tankar med destruktivt innehåll. Att inte känna igen sig själv och tro att man håller på att bli galen måste vara jättejobbigt.
Man kan försöka distrahera dessa tankar genom att sysselsätta sig med olika saker, till exempel läsa, se på TV, spela spel och så vidare. Det kan fungera ett tag, men till slut tror jag ändå att det bästa sättet att få bukt med sina jobbiga tankar är att prata med någon om dem.
Det brukar vara hjälpsamt att tillsammans med en erfaren och inkännande person "tänka" tillsammans om vad som gör att du mår så här dåligt. Svaret finns där inne i själen någonstans, det är jag säker på.
Många tror att om man pratar om det som är jobbigt så blir det ännu jobbigare, men det stämmer inte. Det kan kännas jobbigt först, men sedan burkar det bli lättare och lättare. Ungefär som när man tvättar ett skrubbsår. Det gör ont först, men sedan brukar läkningsprocessen komma i gång och så småningom finns det bara ett litet ärr kvar som inte känns jobbigt alls.
Vem i din närhet skulle du kunna prata med? Har du någon förälder som du känner förtroende för? Kanske en mentor eller kurator i skolan?
Jag tycker inte du ska vänta med att söka stöd. Ju snabbare du gör det, desto snabbare kommer du kunna hitta vägar till att må bättre igen.
Ibland kan det kännas tryggt och bra att prata med någon anonymt till att börja med. I så fall kan du chatta med en kurator på BRIS. De är jättebra och hjälpsamma.
Som sagt, vänta inte med att söka stöd och varmt lycka till!