Måste mamma vara med på möten?
Hej jag har bokat ett mötte och är redo för att bearbeta saker men måste min mamma vara med på mötten iallafall dem första för jag vet att jag är redo men jag tror inte att hon är redo för hur jag och och att jag har självskadebeteende mm
Kevkn m

BUP svarar:
Hej!
Första gången du kommer är det bra om din mamma kan vara med så ni tillsammans kan beskriva situationen, som hur det är hemma och i skolan. Det blir så att säga en första beskrivning av hur det är för dig som också är viktig. Även om du då inte känner att du kan ta upp allt du behöver prata om.
Men om du känner att det är för svårt så ska du be om att få prata själv med den ni träffar.
Många ungdomar känner precis som du, att de behöver få prata utan att en förälder är med i rummet. Och det är viktigt att också få göra det. Att ha en förälder med i samtalet kan, som du säger själv, göra att man inte säger riktigt hur det är. Man kan vara orolig för hur föräldern ska reagera. Det kan ofta vara lättare att tala med en person som är professionel och därför mer neutral.
Säg till den ni träffar hur du vill ha det. Den kommer att förstå. Kanske vill den tala med er båda en stund och försök då göra det.
Det är alls inte ovanligt att man vill prata med någon själv utan också bra. För du får bäst hjälp när du kan vara uppriktig med hur det är för dig.
Lycka till!