Mår dåligt och ingen vet om det
Tjej, 12 år och mår så sjukt dåligt, ingen vet riktigt om det men mina vänner vet att jag mår dåligt men dom vet inte hur. Jag har haft självmordstankar i huvudet hela tiden men vill inte lämna min familj. Utan dom hade jag tagit livet av mig för jag är så trött på allt och alla. Vill inte berätta för min mamma, hon kommer bara bli så himla orolig för mig och det orkar jag inte. Jag blir så arg på alla hela tiden och gråter på kvällarna. Hade kunnat hänga mig när och var som helst. Orkar inte mer är så jävla trött bara. Vill att allt ska få ett slut. Varför jag dock? Usch hatar att få såna tanker och jag vet att jag kan söka hjälp men jag vill it det. Drömmer om att skjuta mig själv varje dag. Gör så att jag får ett gott slut, gör så att jag får cancer eller att jag måste dö, det hade vart enklare. Eller om någon skulle komma och mörda mig, bara nått sånt hade fått mig må bättre.
Fan vad jag vill dö

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det var bra att du skrev till oss och berättade om hur du har det. Det är min erfarenhet att det alltid är bättre att dela sina tankar och känslor. Om man försöker hålla allt inom sig och för sig själv brukar det kunna vara så att tankarna blir större och jobbigare.
Du skriver att du inte vill prata med dina föräldrar då du tänker att de blir så oroliga. Men även om de skulle bli oroliga så vill de kanske ändå försöka vara till hjälp. Min erfarenhet är att de flesta föräldrar vill försöka vara till hjälp och stöd för sina barn även om de ibland ter sig arga eller oroliga.
När man som du beskriver tänker mycket på självmord är det viktigt att söka hjälp så att du kan hitta andra lösningar på det som tynger dig. Du kanske kan fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna försöka prata med om hur du tänker och känner. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Då kanske du också skulle kunna få hjälp med att prata med dina föräldrar om hur du mår. Då kan ske ni tillsammans kan prata om om du skall gå vidare om det behövs.
Du kan också kontakta BRIS på nätet. Där kan du på hitta telefonnummer och en chatt. Sen finns också ungdomsmottagningen som man kan kontakta. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möte unga med sådana svårigheter som du beskriver.
Att ha tankar om livet och att man ibland kan tänka att man vill bort eller dö är inte alldeles ovanligt. Därför finns det ofta hjälp att få. Nu har du skrivit till oss och berättat. Försök att tänka på det som ett första steg mot att må lite bättre. Nu skall du försöka ta ett steg till som är att kontakta någon som du kan chatta med eller prata med.
Lycka till!