Sjuk prestationsångest
Jag är en tjej på 12 års ålder och har sån sjukt prestationsångest och social fobi. Klarar aldrig av att få reda på ett provsvar och får jag mer än 4 fel så blir hela min dag förstörd och jag behöver tips på hur man kan göra för att det ska bli bättre :/ Har pratat med kuratorn men klarade aldrig av att berätta hur jag egentligen kände för jag var orolig över att folks skulle tycka jag bara ville ha uppmärksamhet. Blir så sjukt deprimerad när någon säger att jag har gjort fel. Klarar inte av det ett dug, det är det värsta jag vet och jag vet att alla jag misstag i livet men för mig är ett misstag så hemskt att jag kan gråta en hel dag. Det känns som att det är så många som lägger en stor press på mig dag för dag och att jag alltid ska göra mitt bästa även om jag inte vet vad ”mitt bästa” är längre. Fick 50% på ett prov och hela min dag blev förstörd, låste in mig på skoltoan och grät i flera minuter. Förstår inte varför det blir så allvarligt. Vet att jag måste söka hjälp men kommer inte klara av det för dom kommer bara be mig att göra saker och klarar jag inte att tex andas lugnt så får jag prestationsångest och känner att jag inte gjorde det tillräckligt bra. Snälla jag ber er, hjälp..
Prestationsångest

BUP svarar:
Hej!
Du ställer så stora krav på dig själv att du inte längre vet vad som är rimligt. Och detta tar väldigt mycket kraft av dig som du skulle behöva till annat i ditt liv.
Det är bra att du sökt hjälp. Men det verkar som du känner att du också måste prestera inför den som ska hjälpa dig och att du känner dig otillräcklig också i den situationen. Kanske har du fått uppgifter att öva på och du tycker inte du gjort dem tillräckligt bra?
Det är lätt att säga men när du söker hjälp ska du helst kunna känna att du kan vara dig själv. Om det känns som mer press än hjälp är det bra om du kan säga det. Om du fått uppgifter som gjort dig än mer pressad än hjälpt är det bra om kuratorn får veta det. Att jobba med uppgifter kanske inte är det bästa sättet att hjälpa dig utan blir för svårt för dig just nu. Kanske kan kuratorn hjälpa dig på något annat sätt som passar dig bättre?
Annars kan du och dina föräldrar vända er till BUP eller Första linjens barn och ungdomspsykiatri via vårdcentralen.
För jag tycker absolut att du ska få hjälp för detta problem. Det du skriver ger inte alls intrycket att du endast vill söka uppmärksamhet. Om du känner så är du alldeles för hård mot dig själv igen. Förstås behöver du och bör du få uppmärksamhet för ett problem som är väldigt jobbigt för dig och som du behöver hjälp med.
Vad säger dina föräldrar? Kan de hjälpa dig att tala med kuratorn eller att kanske ta kontakt med BUP?
Stå på dig! Så här jobbigt ska det inte behöva vara.