Tänker att jag vill dö
Jag har väldig svåra problem med mig själv.Jag vet inte hur jag ska förklara det men varje gång jag ser på mig själv så vill jag spy.Jag har en bok på mitt rum där jag skriver hur jag känner och den funkar till viss del men jag tror jag har ett problem för jag skriver hur jag vill dö och hur det skulle kännas bra om jag bara dör. jag tänker ungefär varje dag att jag vill dö och att jag vill bara svimma och inte vakna upp igen.jag drömmer om när min familj skulle dö.jag kan inte prata med mina föräldrar för dom skulle inte ta mig seriös och dom skulle inte förstå hur jag känner och varför jag vill göra det. vissa av mina teckningar som jag gör handlar om döde och vad folk skriver till mig och säger till mig. ingen förstår riktigt hur jag känner när dom säger det till mig,jag blev typ helt förstörd. och jag vill inte prata med en lärare för dom skulle typ kontakta socialen och det vill jag inte. jag vet inte hur jag ska göra för att jag har skärt mig många gånger och jag gråter till söms. min mamma skulle aldrig förstå mig för hon skulle bara säga varför gör du det, detta är inget skämt, du är inte seriös. Jag behöver hjälp för jag vill inte att det ska gå för långt som det gör för vissa människor. Hjälp. vad ska jag göra.
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det finns vissa saker i ditt brev som jag inte förstår utan skulle vilja prata mer om - om jag kunde. Men vissa saker är helt klara. Du tycker mycket illa om dig själv och du tänker och skriver om att du vill dö. Du är också orolig att det ska gå för långt. Jag fattar det som att du är väldigt orolig för att du ska ta ditt liv -inte bara tänka på att göra det.
Och du vill ha hjälp. Du undrar hur du ska göra. Jag förstår inte riktigt varför du har dessa tankar och jag förstår inte vad du varit med om -men jag tänker att det är inte det viktiga nu -utan det är att du får någon du kan vända dig till nu och få hjälp. Så du kan ringa Bris och prata med en kurator. Det kan du göra anonymt och ni kan diskutera vilka möjligheter som finns. Du kan också ringa Mind-Självmordslinjen. Där kan du också prata med någon anonymt och få hjälp hur du kan gå vidare.
Du skriver i ditt brev att din mamma inte skulle förstå dig och om du skulle berätta för en lärare så skulle de antagligen kontakta Socialen. Varför? Jag antar att du har svårt att berätta vissa saker eller du är kanske rädd att berätta vissa saker? Då kan det vara väldigt bra att kunna vända sig till någon anonymt och prata om det  som annars kan vara väldigt svårt eller omöjligt att berätta om. Kanske är det så för dig?
Hoppas du får hjälp och kan berätta vad du varit med om och kanske ska du inte vara rädd för att socialtjänsten blir inkopplad. Deras uppgift är att skydda och hjälpa dig och om du överväger ta ditt liv så tycker jag det är viktigare att du får hjälp än att du kanske skyddar andra. Så måste det vara - eller hur?
Lycka till!