Har svåra stressproblem
Jag har haft svåra stressproblem i några år nu och jag har försökt att bli av med dem men ingenting fungerar. Jag har väldigt stora krav på mig hela tiden och är för mycket i mina tankar. Jag tänker hela tiden på saker som har hänt förut och jag kan inte sluta. Jag tänker på saker jag sagt, varit med om, gjort med mera.
Jag har även ett jättedåligt självförtroende och har dåliga tankar om mig själv och hur jag ser ut.
Allt detta påverkar mig varje dag då jag varken kan fokusera eller hitta motivationen till att göra saker såsom skolarbeten. Jag kan inte heller slappna av helt och är väldigt ofta spänd i hela kroppen. Med tiden tror jag att detta har vuxit och gått över till ångest.
Jag har försökt prata med min skolkurator men det känns inte som att hon riktigt lyssnar. Jag vill ha hjälp men jag vågar inte prata med mina föräldrar om det. För det känns som att de aldrig lyssnar på mig och bara bortförklarar allt som jag säger till dem.
Vad ska jag göra?
law

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du ställer en viktig fråga som nog många kan känna igen sig i. Du beskriver en de saker som du tänker bidrar till din känsla av stress. Du skriver att du ställer höga och stora krav på dig själv hela tiden. Hur kommer det sig tror du? Du har nog många frågor och tankar som snurrar runt inuti dig.
När man har det som du beskriver att du har det brukar det kunna kännas ännu svårare om man går runt och håller det för sig själv. Du har ju gjort ett försök att tala med din skolkurator. Det verkade inte som att du kände att hon var rätt för dig. Det är viktigt att känna att man har förtroende för den man ska prata med.
När du frågar vad du ska göra är min tanke att du behöver hitta någon annan som du kan prata med. Då kanske du också kan få hjälp med att tänka hur du ska prata med dina föräldrar om hur du tänker och känner. Du kan ju fundera på om det finns fler på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med. Det kanske finns en skolsköterska, en skolpsykolog eller någon mentor.
Du kanske kan gå tillbaka till kuratorn och berätta för henne hur det kändes för dig under era samtal. Det kanske kan vara hjälpsamt. Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möte unga med bekymmer som liknar dina.
Du kan också gå in på vårdguiden och söka efter hjälp för samtalsstöd. De flesta vårdcentralerna har idag team av psykoterapeuter som man kan få komma och prata med när man har det svårt. Som du ser så finns det lite olika alternativ där du kanske kan få hjälp. Då kan du kanske komma att må lite bättre och inte känna dig så stressad.
Lycka till!