Vem ska jag prata med?
Hej, jag är 15 och tror att jag är deprimerad, jag har även självmordstankar och vet inte vem jag ska prata med, vad ska jag göra?
A

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skrev till oss när du känner som du gör. Känner man sig nedstämd och ledsen och som du beskriver har tankar på att du inte vill leva så skall man söka hjälp. Det finns hjälp att få och man är inte dömd till ett liv med att må dåligt.
Du skriver att du inte vet vem du ska prata med. Finns det någon i din närhet som vet hur du tänker och känner? Vet dina föräldrar om hur du har det? Om de inte vet tycker jag att du ska fundera över om du inte ska försöka berätta för dem. Det brukar vara så att föräldrar vill försöka vara till hjälp och stöd för sina barn även om de blir oroliga när de får höra hur barnen tänker och känner.
Om du känner att du vågar försöka prata med dina föräldrar så kan du kanske få hjälp att tänka på hur du ska komma vidare. Du kanske också kan fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för. Du skulle du kanske kunna göra ett försök att prata med den. Då kanske du också kan få hjälp med att prata med dina föräldrar om det känns för svårt att börja med.
Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor som du har förtroende för. Du kan också kontakta BRIS. Dit kan man ringa men man kan också chatta med någon om depression och självmordstankar. Du kan också fundera på om du inte kan kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med svårigheter som liknar dina.
Försök att tänka att du tog det första steget mot att må lite bättre när du skrev till oss. Nu skall du försöka ta nästa steg som är att prata med någon i telefon eller som du träffar.
Lycka till!