Slår huvudet i saker
Hej
Jag är en 15 årig tjej som lider av en del olika psykiska "beteenden" eller hur jag ska förklara. Jag har under en period börjat slå huvudet i saker som väggar, bord etc. när jag mår dåligt, gråter eller bara inte har lust att må som jag gör just då. Jag vill egentligen inte slå huvudet i saker, för jag vet om att det är farligt men kan bara inte sluta, känner mig tvingad av mig själv.
Jag vet inte hur jag ska stoppa det. Jag gick hos första linjen på Ungdomsmottagningen ett tag men ville inte försätta gå dit när min "psykolog" gick på mammaledighet. Hon visste inget om beteendet jag har för det uppstod enbart någon vecka innan hon skulle sluta, och jag vägrar gå till någon annan för jag vill inte dra upp gammalt. Socialtjänsten föreslog BUP, men jag vill inte gå dit heller. Jag klarar mig själv bara jag blir av med att slå huvudet mot saker...  Snälla hjälp?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du slår ditt huvud mot saker och vill sluta.Varför slår du dig tro? Jag gissar att det är ditt sätt att utrycka något som du har svårt att hitta ord för? Starka känslor som också är svåra att bära?
När det är så ska man tala med någon. Det har du gjort men hon slutade innan du berättat att du börjat göra dig illa. Eller kom det inför att hon slutade? Det är svårt att avsluta kontakten med någon man vågat anförtro sig åt och känt sig förstådd av. Det kan många av oss, både unga och vuxna känna igen. Din psykolog slutade för att hon fick barn. Det är inte heller lätt. Även om du förstår att hon behöver vara mammaledig nu kan det ändå kännas som att hon lämnar dig för ett annat barn. Fastän hon inte menade det så.
Kunde ni tala om hur det kändes att sluta träffas? För det är något väldigt viktigt att tala om. Det kan höra ihop med att du gör illa ditt huvud.
För att sluta göra dig illa tror jag du måste tala med någon igen. Du vill inte för det gör ont och är svårt att tala med någon annan. Men försök ändå! Det blir inte detsamma. Det blir på ett annat sätt. Men det kan ändå bli bra.