Mår väldigt dåligt
hej, jag mår väldigt dåligt och har gjort det under en längre tid, jag blir glad/hypad sen helt plötsligt bah helt deprimerad och nedstämd, det kommer och går, jag känner mej hopplös och ful, äcklig, jag vill inte synas, jag vill dö, jag vill härifrån, ibland får jag utbrott och känner mej riktigt arg, jag vill bara slå sönder hela rummet, jag blir super arg av små saker, jag vill bara härifrån, jag mår inte bra. Ska ja ta hjälp från ungdomsmottagningen? vet ni vad detta kan vara?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga, det låter väldigt påfrestande att växla så i humör. Du vet heller inte varför du växlar, det bara kommer.
Dina utbrott verkar riktar sig mer mot saker än mot människor. Finns det människor du är arg på? I din familj eller bland kompisar?
När man blir väldigt arg kan det vara bra att fråga sig vem eller vad det är som väckt ilskan. På så sätt kan man förstå bättre varför det är så starka känslor.
Finns det någon runt dig som orkar ta emot din ilska?  Mamma eller pappa?
Du skriver att du vill ”Bort härifrån” Vet du var det är du vill komma bort ifrån? Hör du någonting yttre som plågar dig eller vill du bort från dig själv?
Du säger att du i perioder tycker att du är ful och äcklig och bara vill dö.Vill du straffa dig själv?
Men ibland är du hyper. Vet du vad det är som får dig att ibland känna dig uppåt? Eller växlar  det bara helt oväntat?
Jag får många frågor utifrån ditt brev som jag också tror jag du har.
Du frågar om du ska ta hjälp av ungdomsmottagningen. Det är en bra idé. Då kan du få möjlighet att utforska och sätta ord på dina känslor, sortera och förstå dig själv och  kanske också få annan hjälp. Jag tänker att du med hjälp av dina föräldrar också skulle kunna ta kontakt med BUP eller en vårdcentral.
Just nu verkar det väldigt tungt och jobbigt och jag tror att du kan ha nytta av att dela tankarna med någon men också  få hjälp att bättre förstå dina starka humörsvängningar.
Lycka till!