Ingen tar mig seriöst
hej, jag är 14 år och känner att ingen tar mig seröst, jag har konstant oro och koncentrationsproblem, har försökt söka hjälp för detta i något år nu men det känns som att ingen tar mig seröst pga min ålder, ”det är bara tonåringsoro” och ”det kommer gå över när du blir äldre” får jag över mig konstant och känner att detta inte är okej, det är inte tonårs oro när jag inte kan sova om nätterna eller när jag mår jättedåligt över minsta lilla sak som oroar mig, dom tar heller inte mina koncentrationsproblem seröst. Har försökt få mina föräldrar att få mig utredd för add jättelänge men dom tror att jag fejkar dessa symtom för att slippa skolan och att slippa jobba, ”du e bara lat” säger dom. Vet inte längre vad jag ska göra.. hjälp
a

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. När det gäller dina önskningar att bli utredd för add tycker jag du ska prata med någon i skolan - lärare/mentor, skolkurator/skolpsykolog. Då kan du mer ingående berätta om de problem du har med koncentration och hur det påverkar dig i skolan. Kanske din oro på något sätt hänger ihop med koncentrationsproblemen?
Skolan kan sedan skicka remiss till Barnläkarmottagning/BUP om det framkommer behov av utredning. Dina föräldrar kommer naturligtvis bli informerade och behöver också deltaga om du blir utredd. Så jag tänker att du behöver inte först övertyga dina föräldrar om behovet av utredning utan du ska i första hand ta hjälp av skolan för att få hjälp med dina koncentrationsproblem. Och dina koncentrationsproblem i skolan har du ju oavsett diagnos eller inte och det kan finnas skäl för dig att prata om det och få någon typ av hjälp.
Du tar upp att dina föräldrar inte riktigt lyssnar på dig. De verkar inte riktigt vilja förstå eller veta om att du inte mår bra. Svårt att veta/förstå varför det blir så mellan er. Men jag tänker att du ska tala om för dem att du blir besviken och att deras kommentarer/råd inte är hjälpande.
De kanske inte förstår och jag tänker att du ska försöka vara mycket tydlig och inte själv förringa dina egna besvär när du berättar för dem. Ett sätt kanske skulle vara att du skriver ner dina tankar om din oro och dina koncentration svårigheter. Hur det påverkar dig till vardags både i skolan och hemma. Försök göra det med exempel så att det blir mer verkligt för dem. Oro och ångest kan ta sig så många utryck. Om du skriver ner dessa tankar kan du visa dem för både dina föräldrar och i skolan. Det skulle kunna vara hjälpande för att förstå dig och hur jobbigt du har det.
Jag tänker att du sedan ska säga till dina föräldrar att du har något viktigt att berätta och att du vill prata med dem om det. Jag menar - försök göra något viktigt av det du vill säga. Se till att det finns tid och rum för ett viktigt samtal. Om de inte är seriösa så kan du vara det och försöka så gott du kan att skapa förutsättningar för  ett allvarligt samtal om dina allvarliga problem. Ge inte upp att bli tagen på allvar!
Lycka till!