Känner mig diskriminerad hemma
Hej! Har blivit kallad för apa i många år (är 13) av min kusin och faster och nu verkar det som om jag har vant mig vid det. Blir kallad det eftersom jag är en smal pojke och äter lite. Min föräldrar säger alltid att jag är för smal, äter inget och inte har kött, bara skelett. Mår jättedåligt av allt jag hör. Men jag blir också som en "flicka" eftersom min vikt och beteende. Borde jag låta dem fortsätta?
Känner mig diskriminerad av de som bor hemma hos min pappa (faster och kusin).  Varje gång jag inte tar bort vattnet (det skall vara torrt så de inte halkar) säger min kusin och faster till "hänsynslöst". Fast när de duschat klart tar inte de bort det. Tycker det är orättvist! Min pappa struntar säkert i det.  Har pratat med kuratorn, men hon gör inget åt det, kanske för att jag inte vågar. Jag blir alltid tvungen att vara deras lilla "slav" som måste lyda dem och inte ifrågasätta. Har tröttnat på att hålla tyst!
Min kusin försöker ALLTID ändra på mig och min personlighet. Det vill jag inte. Jag vill vara mig själv. Han kallar mig tjej för att jag är rädd för "allting" (vad han tror). Bara för att man är rädd för getingar och spindlar betyder inte det att man är tjej? Han tror att han hjälper mig, men för mig förstöra mina känslor. Inte yttrandefrihet hemma för mig. Men alla andra får det.
Bara för att jag är yngre än dem måste jag ALLTID hälsa dem "artigt". Blir trött på det! Kusinen tillåter inte mig kolla bort när jag pratar med honom. Ibland är han okej.  Jag har ju Autism. Han verkar försöka göra mig till en helt annan person som jag inte trivs med. Han vet inte hur det är för mig.
Min faster klagar jämt på min pappa. Bara jag får! Hon kallar honom dum och förolämpar honom (kan vara lite roligt dock med att hon kallar honom skogsmänniska).  Vill bo hos någon jag trivs med, INTE med folk jag mår dåligt av.  De säger alltid hur jag ska vara och uppföra mig. Också blir man anklagad för saker. Klippte lite av pappas hår utan att fråga, då såg de det och sa "respektlöst". Min faster och kanske min kusin tror säkert att jag inte har några känslor eller är värd nåt. Jag uppfattar det så.  Hon säger taskiga kommentarer eller kommentarer jag inte gillar till mig rakt ut, utan att bry sig om mina känslor.
Jag måste respektera dem och vara artig, men de får göra vad de vill med mig. Så är det. Borde det fortsätta vara så? Jag vill inte bli kallad för apa eller att folk säger taskiga kommentarer om mig.
J

BUP svarar:
Hej!
Du känner dig inte respekterad som den du är av din faster och kusin. Det känns som de vill ändra på dig. Att de tycker att du äter för litet kan kanske vara att de är oroliga att du inte får i dig den näring du behöver. Och en del regler hemma som hur man torkar upp efter sig kan man nog bråka om i de flesta tonårsfamiljer. Men om de tycker att du är för flickaktig och vill ändra på dig för det så tycker jag de gör fel. Där måste du få vara på det sätt att du känner att det är du. Och någon apa är du inte och ska inte behöva kallas så.
Har du kunnat tala med din pappa om hur du känner om detta? Kan han hjälpa dig och tala med din kusin och faster? När man bor tillsammans i en familj måste ju alla  försöka följa en del regler för hur man ska ha det tillsammans. Men man ska inte behöva känna sig påhoppad eller utsatt. Vad som är påhopp och vad som är en schysst tillsägelse kan ju förstås vara svårt att skilja på ibland. Man kan känna sig påhoppad när man blir tillsagd att torka upp golvet efter sig men egentligen är det något alla ska göra. Men man behöver bli tillsagd på ett okej sätt. Hur det blir, hur din faster och kusin säger till dig och hur det känns för dig kanske är något du kan tala med din pappa om? Vet din pappa att det kan kännas som du inte vill bo där?
Men att du är rädd för saker är ju inget som du ska bli påhoppad för. Och tycker de att du är flickaktig så måste de kunna acceptera dig som du är.
Fortsätt att tala med kuratorn. Kanske kan hon hjälpa dig att tala med din pappa?
Det är viktigt att du kan ha det bra hemma!