Livrädd för att bli tjock
Hej jag är en tjej på 15 (snart 16) år och lixom vet inte riktigt var jag ska börja, har ett senario och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Det är med min vikt, jag ser inte överviktig ut men enligt mitt BMI så är jag det, och på vågen, jag är livrädd för att bli tjock då hemma hos mig är det något som vi alltid pratat negativt om, jag började i sommaren 2019 att sätta regler för mig själv om vad jag fick äta och inte äta, och det var inte riktigt mycket, men det hjälpte och jag gick ner, så jag fortsatte. Jag tycker inte det är något negativt och jag tycker det är skönt att kolla i spegeln och faktiskt vara nöjd. Men jag har börjat få kommentarer om att jag äter väldigt lite, men det tycker inte jag direkt. Sen har det även hänt två gånger att jag svimmat, och vi har kommit fram till att jag ätit för lite, vet inte direkt vad jag ska göra men jag vill inte gå upp i vikt för jag vill inte bli tjock. Jag har haft turen att det varit borta från hemma jag svimmat så min Mamma vet inget för då hade hon bara blivit orolig. Vågar heller inte säga något till henne om det. Vad ska jag göra åt detta? Kan jag fortsätta med mina regler? För jag vet att det inte är ätstörningar, jag vill bara inte gå upp i vikt!
Anonym tjej från Skåne

BUP svarar:
Hej!
För att börja med svaret på din avslutande fråga säger jag direkt nej, du ska inte fortsätta med dina regler. Inte, för det har gått alldeles för långt om du med stöd av dessa regler äter så lite att du svimmar av. Inte om du med dessa regler förblir så mycket fixerad vid ditt matintag och vikt som du beskriver.
Men låt mig motivera mina nej lite närmare.
Du hävdar bestämt i ditt mejl att du vet att du inte har en ätstörning. Man kan tycka att det är bara en definitionsfråga men ätstörningar börjar med att man är väldigt mycket upptagen med tankar om mat och vikt. Att dessa tankar upptar tid, energi, uppmärksamhet och man - precis som du verkar vara - är fixerad vid dessa tankar. Du ser själv att du utifrån denna vedertagna definition är i alla fall inte är långt från att ha en ätstörning.
Vi tar nu nästa steg. Du fäster jättestor vikt vid BMI. BMI-måttet är lurigt. En person till exempel med  stor muskelmassa kan ha "för hög" BMI utan att vara tjock. Vikten utgörs av muskler, inte av fett. Men att bara blint stirra på BMI är kan vara vilseledande också av andra skäl som jag här nu inte kan gå in på.  Du kan ta reda på det på egen hand om du vill - fast jag tycker inte att detta är det viktigaste, tvärtom.
Du säger att det i din familj alltid varit ett tema att man inte ska vara tjock. Det har säkert påverkat dig i stor utsträckning. Och ätstörningarnas inneboende logik är att man bara börjar med att tänka på kropp, vikt och mat  och sedan börjar det leva sitt eget liv. Man kontrollerar nästintill tvångsmässigt alla "parametrar" och utvecklar en enorm ångest föra att avvika sina uppställda mått, regler och så vidare. Och sedan tappar man gränserna. Kanske känner du igen dig i detta?
Vidare märker man inte själv att man svälter. Man svimmar, man blir orkeslös, hjärnan får inte den närig den behöver för att fungera. Jag vill inte skrämma dig för mycket men denna process kan leda till en livsfarlig rubbning i ämnesomsättningen, ja, man kan dö av anorexi, det händer, tyvärr.
Alltså, du måste omgående få hjälp med detta. Du vill inte oroa din mamma men hon måste ju se hur mager du är. Möjligen tycker inte hon att det är så farligt men hon måste veta vad du håller på med innan det blir för sent. Hon är ansvarig för dig och hon kan faktiskt må jättedåligt av att hon inte visste, att du inte hade förtroende för henne att berätta. Jag menar hon kan känna så. Prova själv.
Om du ändå inte vill prata med henne måste du få hjälp i alla fall, få hjälp nu! Mitt förslag är att du vänder dig till ungdomsmottagningen eller till vårdcentralen eller till den BUP-mottagning du tillhör. I din ålder kan man ringa själv. Överallt kommer man att känna igen dina symtom och hjälpa dig med råd och stöd och att hitta en balans i ditt matintag både när det gäller mängd och sammansättning. Ingen vill att du ska bli tjock. Men din kropp är i utveckling och utan tillräckligt med närig avstannar denna utveckling. Riskera inte det och riskera inte din hälsa!
Behöver du mer uppmuntran kan du chatta på nätet till exempel på tjejzonen.se eller på teamtilia.se.