Blir slagen för småsaker
Hej
jag behöver verkligen hjälp
det så att jag blir slagen av min pappa för småsaker. Det kan vara tex att jag sminkar mig, kommer hem ”försent”, inte svarar när han ringer mig mm. Han kan typ kasta massa saker mot mig eller slå mig. Min mamma kan inte hindra han efter hon vet att han har ”makten” här hemma.
Han slår inte mina syskon det bara mig. Han kränker och hotar mig med att slå eller döda mig. Och när han gör något mot mig brukar han ta min telefon så att jag inte kontaktar någon och min mamma kan inte säga emot.
Han kan tex säga att jag inte är hans barn och att jag inte är tillräcklig bra barn och sånt.
Jag har ingen annan vuxen jag kan kontakta förutom min skolsköterska. Men ändå vill jag inte för jag kommer få skuldkänslor om det händer något med han.
Jag har hört alla säga att man ska vara trygg hemma men för mig är det tvärtom känner mig absolut inte trygg hemma.
Det har alltid varit såhär sen jag har varit liten men det senaste tiderna har det blivit värre.
Har försökt ta självmord minst 5 gånger pågrund av min pappa. Är jätte rädd för han.
vill bara flytta långtifrån mina föräldrar orkar inte me dom. Vill absolut inte bo kvar här, vet inte hur länge till jag orkar med dom.
är 16 åring tjej
hejsaann

BUP svarar:
Hej!
Dina självmordsförsök är ett bevis på hur dåligt du mår och din hemsituation är ohållbar. Att känna sig otrygg hemma är fel.  Att gå och vara rädd är fel. Att vara på helspänn och vara orolig för att när som helst få en utskällning eller ett slag är så otroligt fel det bara kan bli.
Din pappa måste stoppas från att få fortsätta sin terror mot dig.  Alla som du bor i familjen  påverkas negativt av det som händer. Av all aggressivitet som finns.
Otroligt starkt av dig att skriva till oss på Frågelådan.
Jag vill börja med att tipsa om två hemsidor.
Maskrosbarn träffar och pratar med barn och ungdomar som alla haft en tuff uppväxt där deras föräldrar av olika anledningar inte klarat av att finnas där på ett sätt som en förälder vill. Det kan handla om missbruk, egen psykisk ohälsa eller att de varit våldsamma. Det finns en chatt som kanske är ett bra alternativ för dig. En träff lokal om du bor i Stockholm och en hel del andra verksamheter. Kolla in hemsidan.
Koll på soc heter en hemsida som jag gillar och tycker att det är en bra idé att du och alla andra som är i din situation kollar upp. Den fokuserar på barn och ungdomar. Deras rättigheter och vilken hjälp de kan få från socialtjänsten. Du kan vara anonym då du kontaktar socialtjänsten och berättar hur du mår och hur din hemsituation ser ut.
Att ta steget att berätta hur man har det hemma kan kännas stort och svårt. Att börja tänka på allt som din pappa gjort och gör väcker säkert upp starka smärtsamma minnen. Oron vad som kommer att hända när du avslöjar "familjehemligheten" hör jag många fundera över. "-Kommer jag bli lyssnad på. Kommer någon tro på min historia?" Maskrosbarn är vana att höra liknande berättelser så ta steget och pröva att berätta för dom. De kommer kunna ge dig stöd hur du går vidare.
Ansvaret för att stoppa din pappas maktutövning skulle naturligtvis vara din mammas men hans terror gör att din mamma inte vågar säga stopp.
Att din mamma också är rädd är viktigt att det kommer fram.
Du tänker att du kommer få skuldkänslor om du avslöjar din pappas beteende. Han är vuxen och ansvarar för sina handlingar och de konsekvenser som blir. Om det är någon som ska känna skuldkänslor så är det den som gör andra illa. Som slår och hotar.
Jag kan förstå att du inte orkar ha det så här. Att du haft så i hela ditt liv och att du vill flytta från dina föräldrar. Dina självmordsförsök visar på ett rop på hjälp, jag hoppas att det är någon som reagerar och bryr sig. Ta och samla mod och sök hjälp genom maskrosbarn, socialtjänsten eller via din skolsköterska.
Jag önskar att du, dina syskon och din mamma kan hitta tryggheten där hemma och att din pappa får hjälp att ändra sitt våldsamma beteende så han kan vara en bra pappa.
Tack för ditt brev och ha det så bra du bara kan!