Lider av prestationsångest på hög nivå
Jag lider av prestationsångest på en sjukt hög nivå. Jag kan göra det mesta nu, men det har vart värre. Fast förr gjorde jag bara inget, nu trycker jag med mig själv när jag inte vågar något. Så jag mår betydligt sämre.
Jag vågar till exempel inte kyssa killen jag gillar. Jag tror att just gällande den saken har att göra med att jag är traumatiserad efter en händelse förra sommaren, när jag kysste en kille jag kände mig obekväm och tvingad till att vara med. Han behandlade inte mig bra och första gången jag kysste honom så gjorde jag nåt fel.
Jag vet att det låter litet, men ångesten tar över mig. Tänk om jag aldrig kommer våga kyssa nån igen.
Jag vågar inte heller göra sugmärken på honom eftersom att det är liknande och jag råkar alltid nudda tänderna.
Eftersom att jag har prestationsångest så vill jag kunna utan att behöva öva upp det, för att jag inte vågar misslyckas.
Att misslyckas med att kyssas är min värsta mardröm, eftersom att varje gång jag är påväg att kyssa killen jag gillar så får jag flashbacks till stunden då jag kysste killen som inte var bra för mig.
Jag tänker på det varje dag och ångesten tar sänder mig. Jag orkar inte med det längre och vill bara våga och vara bra när jag gör det. För jag vet att om jag misslyckas igen, då kommer jag gå sönder mer än jag redan gör.
Jag är inte heller så bra på att uttrycka känslor och vill absolut inte prata med killen jag gillar om det. Han vet redan om att den killen inte behandlade mig bra.
Jag vill prata med nån jag inte känner, men vågar inte ringa och beställa tid.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så jobbigt du har det. Det verkar ändå som att du har kämpat från att inte ha gjort något till att faktiskt våga utsätta dig för ett möjligt misslyckande. Det är en bra början.
Det var inte ditt fel att en kille behandlade dig illa förra sommaren. Hur man kysser handlar om annat och är inte en inbjudan till att bli illa behandlad eller tvingad till något. Det ansvaret ligger helt och hållet på den killen. Och det verkar som att du valt en kille som är bättre för dig nu?
Du är tydlig med att du behöver hjälp att våga misslyckas och en strategi för att orka. Jag tror att Ungdomsmottagningen där du bor skulle vara bäst just nu och har kollat hur det går till. Det finns flera sätt.
Enklast är att gå in på mottagningen närmast dig och boka. Man blir inte utfrågad varför man vill komma utan det räcker att be om en bedömningstid hos en kurator.
Du kan också ringa till mottagningen och be om en bedömningstid. När du träffar kuratorn så behöver du förstås berätta och du kan till exempel börja med vad du skrivit till oss. Den bedömning som kuratorn gör är ifall ungdomsmottagningen är det bästa stället för att hjälpa dig. Om inte så får du en rekommendation om vart du kan vända dig. Det är inte en bedömning av dig som person.
Eller så kan du gå via 1177. Där kan du boka tid på din mottagning (lista över hela landets mottagningar finns). De flesta mottagningar har nättjänster, det framgår av listan. Där har man möjlighet till behandlingskontakt via nätet – man behöver alltså inte gå dit. Det kollar du bäst genom att gå in på 1177.
Starkt av dig att vilja ta hjälp. Fortsätt!