Har aldrig de bästa betygen
Hej jag är en trettonårig tjej. Jag mår väldigt dåligt just nu jag har det väldigt svårt i skolan speciellt i matten, jag får lite extra hjälp men det räcker bara till att jag får godkänt på gränsen.
Jag hatar skolan det är inget ämne jag tycker om inga kompisar som jag tycker om i min skola INGENTING ÄR KUL!!! De senaste 2 dagarna fick jag vara hemma av min mamma för att jag mådde så dåligt. Jag rev i mitt ansikte för att jag var så stressad och hade många små sår i ansiktet. Jag skämdes så mycket!!  Jag vet verkligen inte vad jag ska göra just nu känns det som om allting är skit och att jag är värdelös!
Alltid när det har varit ett prov i ett ämne som jag känner att jag kanske är lite bra på så ska alla alltid prata och jämföra sina betyg och jag är aldrig den som får bäst jag är alltid den dåligt! Det är dessa saker med massa annat också som gör att jag inte orkar mer att jag inte vill leva längre. Jag orkar verkligen inte mer! De enda anledningarna till att jag inte tar självmord är för att jag inte vill såra min familj och för att jag inte riktigt vet hur man gör.
snälla hjälp mig jag vet verkligen inte vad jag ska göra?!
En trettonårig tjej

BUP svarar:
Hej!
Ingenting känns kul i skolan just nu, det ger du ett mycket tydligt uttryck för. Du ger också en massa tecken på en stor stress - av olika orsaker. Alla dessa orsaker verkar flyta ihop för dig och så blir upplevelsen att de är ohanterliga.
Men låt oss sortera lite i vad du beskriver så att vi kan komma fram till vissa slutsatser och råd jag kan ge dig.
Först nämner du dina svårigheter med matte. Det tror jag inte en sekund att du är ensam om det. Många tycker att matte är svår. Vissa ungdomar har något som heter specifik inlärningssvårighet gällande matte till den graden att de får diagnosen dyskalkyli. Men då handlar det om riktigt svåra problem med att kunna hantera siffror överhuvud taget.
I ditt fall verkar det snarare handla om att du har allmänt mycket höga ambitioner angående dina betyg. Du får extra hjälp med matte vilket är bra och säkert nödvändigt för att du ska kunna hålla dig på rätt sidan "godkänt". Jag tror att man kan ibland vara nöjd med det också, utan att förneka att godkänt är enormt viktigt att nå för att kunna gå vidare i sin skolgång/studier. Men godkänt räcker för det mesta.
Problemet är att det inte räcker för dig. Som jag ser, det räcker inte för dig i andra ämnen heller. Du är ledsen och jättestressad av att du "aldrig är den som får bäst", att det alltid finns andra som får bättre betyg än du.
Därmed är har vi ett annat problem som kallas för prestationsångest.
Prestationsångest är rädsla för att man inte lyckas leva upp till sina egna eller andras förväntningar. I skolan kan ibland uppstå  en atmosfär som kallas för betygshets. Det bara det bästa räknas, allt annat är "värdelös".
Jag vet inte om det är så i din klass eller om det är just du som har alltför stora förväntningar/krav på dig själv och du själv har för orealistiska måttstockar. Det står dock klart att denna stress är för mycket för dig och du blir så pass utmattad att du nästan inte förmår att gå till skolan. Din frustration av att du inte når dit du vill i dina prestationer kan du till och med riva i ditt ansikte.
Det finns ingenting i ditt mejl som tyder på att prestationskraven på dig kommer av någon annan i din familj, till exempel av dina föräldrar. Det verkar till och med så att din mamma kan ta hänsyn till ditt mående och tillåter dig att vila upp dig hemma. Utmärkt!
Det är viktigt att du får hjälp med att kunna hantera din prestationsstress. Det mest hjälpsamma steget är oftast att kunna tala om problemet med föräldrarna. Jag menar att ordentligt tala om hur du mår av kraven, av frustrationen och att det innebär för dig att du känner dig "värdelös". Det är bra att kunna tala om att man inte är lika med sina prestationer, att det finns en massa personliga egenskaper som är lika och ofta mycket viktigare än att ha hög poäng på prov.
Om du av någon anledning inte kan tala med dina föräldrar ska du ändå få hjälp med detta. Det behöver du! Tala med skolkurator till exempel. Eller du kan vända dig till ungdomsmottagningen där man kommer att känna igen dessa svårigheter eftersom det är många ungdomar som brottas med likadan problem.
Även på nätet kan du få stöd och hjälp via chatt om du går in till exempel på tjejzonen.se
Du kämpar hårt, det är uppenbart. Men det är svårt att orka ensam.  Det är dags att du tar hjälp av vuxna på de vägar jag föreslagit här.