Har ångest över allt möjligt
Hej bup!
Sen jag var 9 år gammal upptäckte jag att min papp kolla på tjejer (lättklädda)på Google  vill inte säga till mamma för vi är en lycklig familj! Men igår så upptäckte jag att han sms:a en person det kan ju vara någon från hans församling såg inte om det var en tjej elr kille men hem skicka ett hjärta han e en präst så det kan ju vara att någon mår dåligt å han hjälpte den men tänker alltid på det värsta! Har haft ångest sen julen 2019 över allt möjligt! Skolan, vänner, familj! Allt exakt allt! Men vill inte säga till nån hur jag mår! Min barndomskompis tog själv mord nyss 20 april och vet inte vad jag ska göra längre har haft självmordstankar sen mars! Och vet inte om jag orkar mer! Snälla hjälp

BUP svarar:
Hej!
Du har nyligen varit med om en otrolig tung förlust då din barndomsvän har tagit livet av sig. Det var för en månad sedan så chocken kanske inte riktigt lagt sig. Hur har du bearbetat detta?
Jag undrar vem finns för dig för att stötta dig igenom denna sorgeprocess och kris. Att vara i tonåren och mista en vän är bara det en omskakande upplevelse. Om du sedan vet att hen tagit sitt liv och du går med dina egna självmordstankar så måste det väcka en massa tankar hos dig.
Att du inte velat berätta hur du mår är en sak men är det något som tagit sig tid och frågat dig hur läget är? Och vad har du svarat? Du kan för att undvika frågor säga att allt är OK. Men när det är långt ifrån ok så behöver du be om hjälp och berätta sanningen.
Du vet hur det är att förlora än vän. Nu är det otroligt viktigt att du söker hjälp för din ångest och dina självmordstankar. Du beskriver din familj som lycklig och vill inte berätta om din pappas sms. Om du ska göra det eller inte är för mig inte det viktigaste just nu utan det är du som är viktigast. Du och ditt välbefinnande.
Att du fortsätter leva och att du får hjälp med din oro/ångest är det som är absolut viktigast.
Om din pappa finns där för andra i församlingen som mår dåligt som skulle behöva stöd och tröst. Tror du inte att hans kärlek, omtanke skulle räcka till dig också. Han vet ju att det finns psykiska sociala problem i andra familjer, så om det skulle vara så att hans dotter just nu är inne i en jobbig period behöver han byta fokus till att bry sig om sin familj och sedan sina församlings medlemmar.
Din pappas kollegor skulle förstå hans prioriteringar.
Frågan är nu på vilket sätt du ska söka hjälp. Att prata direkt med dina föräldrar är naturligtvis bäst men det finns ett hinder du behöver ta dig förbi. Du kanske är ovan att berätta hur du mår och skriver att du inte vill. En möjlighet är att du tar hjälp av din bästa kompis föräldrar, någon släkting eller varför inte skolkuratorn. Ni kan förbereda samtalet tillsammans och du har någon där som ger dig stöd då du ska berätta hur du mår.
Om du behöver mer förberedelser kan du chatta med Bris. För att få råd vad som är viktigt att ta upp och att öva på att berätta hur du mår som du redan gjort i ditt brev till oss.
Lycka till och tack för ditt brev!