Anorexi, tvång och andra problem
Hej! Jag är rätt säker på att jag har anorexia.
Jag skulle behöva hjälp från er.
Jag har alla symtom vad jag vet på anorexia, symtom:
•Jag äter ingenting någon gång, men om jag äter så måste någon tvinga mig i det.
•Jag tycker att jag är jätte tjock även fast andra har sagt till mig att jag är smal, jätte smal, för smal och anorexia barn har jag till och med kallats för.
•Jag tränar stenhård flera gånger om dagen för att tappa mycket vikt och bli riktigt smal.
•Mina tankar kring mat och träning och sådant går ut över mitt liv.
•Jag har gått ner i vikt mycket.
•Jag är underviktig.
•Jag har blivit tillsagt att gå upp i vikt.
•Jag fryser konstant hela tiden.
•Mitt hår på kroppen växer jätte mycket.
•Inget är roligt länge ( men har bland annat: diagnosen svår depression så det kan vara det )
•Jag har mycket ont i magen ofta.
•Jag är super rädd för att gå upp i vikt.
•Jag väger mig jätte ofta.
•Jag blir jätte misslyckad över mig själv om jag tvingas att äta något eller om jag inte tränar ordentligt.
•Om jag tvingas att äta så tränar jag skit mycket efter åt.
•Jag har försökt att spy jätte många gånger men det går liksom inte.
•Jag hittar på saker för att jag inte ska behöva vara med andra under maten.
•Jag slänger mat i hemlighet och diskret om jag nödvändigtvis måste sitta med när det är mat.
•Jag sover knappt något, jag vaknar hela tiden på natten och somnar jätte sent.
•Jag är trött hela tiden.
•Jag kan inte koncentrera mig på någonting.
Jag kan ha missat något symtom för har svårt med minnet, med min depression.
Om ni undrar så har jag tvångssyndrom och många andra psykiska problem.
Men jag vägrar att tro att detta med ätstörnings-beteendet är min starka tvångssyndrom.
Jag skulle vara väldigt tacksam för svar för behöver verkligen hjälp!
En tjej som inte kommer ihåg hur man mår bra....

BUP svarar:
Hej!
Du har noga beskrivit dina svårigheter i ditt brev till oss.  Och absolut kan du ha rätt i att du har denna typ av ätstörning. Någon diagnos kan jag inte ställa här, förstås. För att kunna ställa en diagnos behöver man träffa dig för ingående samtal och reda ut en rad frågor, till exempel vilka symtom kan hänga ihop med vad och hur man ska förstå sambandet mellan olika symtombilder.
Det här senaste nämner jag för att du säger på slutet av ditt mejl att du har tvångssyndrom och även andra psykiska problem.
Jag vet inte om du har fått din diagnosen tvångssyndrom på BUP eller någon annan vårdmottagning eller om du har kommit fram till det på samma sätt som du har kommit fram till att du har anorexi, kanske läst om det på internet?
Hur det än är är tydligt ott du har rätt många problem och att du behöver hjälp.
Om du redan har kontakt på BUP eller hos någon annan vårdgivare måste du absolut  berätta allt du skrivit om hur du förhåller dig till maten och att du tror att du har anorexi.
Om du för närvarande inte har kontakt med en vårdgivare ska du tillsammans med dina föräldrar omgående ta kontakt med BUP eller med vårdcentralen för att du ska få behandling båda för tvångsymtomen du har och det du beskriver som din ätstörning.
Du ska veta att tvång och ätstörning kan mycket väl hänga ihop. Båda har sina rötter i någon typ av ångest som man försöker kontrollera på ett felaktigt sätt. Till exempel genom att kontrollera vikten, utseendet, kroppen eller genomföra olika upprepande handlingar och så vidare.
Det är mina råd. Men du behöver hjälp i praktiken, inte bara råd per mejl.
Jag antar att dina föräldrar redan vet åtminstone om vissa delar av dina problem. Men om de mot förmodan inte vet något och du inte tror att du kan tala med dem kan du vända dig till ungdomsmottagningen.
Vänta inte med det, gör det nu, direkt!