Min mamma slog mig!
Min mamma slog mig!!!
Jag har fruktansvärt ont efter att mamma slog mig häromdagen, det var en jätteliten grej som gjorde henne till en av dom personer jag hatar mest. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte flytta hem till pappa för han vill inte ha mig där och jag vill inte träffa han pga att han har slagit mig också. Jag har inte så mycket att välja på, jag måste flytta snabbt för jag vill inte få mer slag för varje gång mamma gör det känns det mer eftersom pappa också har gjort det. Jag tar värktabletter för att ens kunna ligga, stå och sitta. Jag kan bara göra allt på ett visst sätt. Hon tog tag i min nacke slängde ner mig och slog mig flera gånger på andra ställen, känns mest i ryggen. Eftersom jag kämpade emot blev det bara värre. Allt gick så fort och jag kände inget i början. Först efter ett tag kände jag något. Mamma har slagit mig flera gånger men mammas kille är värre han har stått och sparkat på mig flera gånger. Vad ska jag göra??
Vem vet

BUP svarar:
Hej!
Jag blir väldigt upprörd av ditt brev. Du är utsatt för svår misshandel, din mamma har både misshandlat dig så att du fått kroppsliga skador och inte skyddat dig mot mannen som misshandlat dig grovt. Det är inte ditt fel att de gör dig illa. Vad som än hänt innan så är våld alltid fel och ansvaret ligger helt på den som gör det. Efter vad som hänt ska du inte bo hemma.
Det är superviktigt att du berättar för någon vuxen vad du har varit med om så att det framgår hur allvarligt det är. Finns det någon som känner till hur du har det? Vilken vuxen står dig närmast? Det kan vara en släkting, äldre syskon, granne, kompisförälder, lärare. Skolkuratorn är en person som behöver veta hur du har det och kan hjälpa dig vidare.
Har dina föräldrar haft kontakt med socialtjänsten? Det är soc som är rätt instans för att hjälpa dig ur det här. När de får en så kallad orosanmälan om hur du har det så kommer de snabbt att göra en utredning. Det betyder att de tar kontakt med dina föräldrar, träffar var och en av er för sig men också tillsammans. Du kommer ha möjlighet att tala fritt med socialsekreteraren utan att dina föräldrar hör vad du säger.
Vad som sedan händer beror på vad som sägs. I brevet skriver du att du inte vill bo med någon av dina föräldrar. Det behöver du säga till socialsekreteraren för att ni ska kunna gå vidare och hitta ett sätt för dig att bo och leva på ett tryggt sätt och utan att vara rädd. Inte heller utsättas för kritik och skäll, det betraktas också som misshandel.
Så du ska så snart som möjligt berätta för en vuxen som kan hjälpa dig. Det kan vara  skolkuratorn eller någon annan ansvarsfull person som du kan lita på. Den personen ska göra en orosanmälan till socialtjänsten. Du kan också kontakta soc själv, men det kanske känns för svårt. Gå gärna in på Bris, där kan du chatta och även prata anonymt med en vuxen om du vill. Du kan också läsa mer om hur du kan få hjälp på sajten Koll på Soc
Du ska ha ett liv där du trivs och känner dig trygg.
Gör om din ilska till kraft att berätta för en vuxen. I dag!