Hur kan man börja älska sin kropp?
Hej!
jag känner mig sååååå stor och tjock! Har alltid varit lite större än mina kompisar. Jag vet att det är för att jag har större benstomme än dom men känner mig så ful när jag är med dom. T.ex om vi ska bada så känner jag mig gigantisk. Jag väger säker super mycket mer än dom och jag känner mig så misslyckad. Jag hatar min kropp.
hur kan man börja älska sin kropp? Och är det något fel med min kropp?

BUP svarar:
Hej!
Vilka två bra frågor du ställer. Hur kan man börja älska sin kropp och är det något fel med min?
För att ta reda på om det är något fel så vill jag hänvisa dig till din skolsköterska eller till den vårdcentral du tillhör. Dels för att göra en hälsokontroll och för att du ska få ställa alla viktiga frågor du funderar på. För att minska din oro och höra att det säkert inte något fel med din kropp.
Att det är ett problem för dig då du upplever att du är större än dina kompisar går verkligen att förstå. Att jämföra sitt utseende är vanligt. Att det gjort att du känner dig misslyckad och ful är sorgligt att höra. Jag hoppas att du kommer börja uppskatta dig som den unika varelse du är. Att du känner dig fin och lyckad.
Om du skulle samla ihop dina kamrater och prata om utseende och kroppen så skulle ni märka att ni alla är olika. Från det som är uppenbart. Att ni är olika långa, har olika kroppsform och vikt till olikheter runt näsor, knän, tå med mera. Ni skulle komma fram till att alla är unika och att det inte finns någon som är precis likadan.
Om man känner att man är gigantisk är det kanske inga tröstande ord. Om man jämför sig med andra och kommer in i negativa tankebanor, att alla andra är finare kommer man in på din första fråga hur kan man börja älska sin kropp.
Ungdomsmottagningen har en text runt utseende och kroppen som jag vill rekommendera. Om du skulle behöva samtala med något om dina tankar runt din kropp så är ungdomsmottagningen ett alternativ du skulle kunna fundera på. Jag tror att det skulle vara bra för dig att få prata om detta viktiga ämne och få svar på frågan hur kan du börja älska min kropp.
Tack för ditt brev och kolla in sidan jag skickar med!