Mår dåligt på grund av mina föräldrar
Jag mår inte bra hemma . Jag känner mig ensam och min mamma och pappa får inte veta för de är anledningen att jag mår dåligt . Snälla hjälp
A

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt brev förstår jag att det är dina föräldrar på något sätt gör att du inte mår bra och att du känner dig ensam.
Är det när du är hemma som du känner dig ensam eller är du även ensam i skolan? Jag hoppas att du trivs i skolan och har vänner där. För vänner är viktiga och att känna sig ensam och inte ha någon att dela glädje och sorg med kan kännas tungt.
Du vill inte prata med dina föräldrar. Då undrar jag vem skulle du kunna prata med istället? Är din skolsköterska eller skolkurator ett bra alternativ? Ett annat alternativ är att kontakta Bris. Dit kan du ringa och chatta. De som arbetar där är vana att prata med barn och ungdomar.
När barn och ungdomar skriver till oss och berättar att de inte mår bra så är vårt råd att söka upp någon vuxen i skolan, någon släkting eller någon annan du känner och berätta hur läget är. Vad som gör dig ledsen. Om det finns något som dina föräldrar gör som du inte tycker är ok. Om de bråkar med varandra. Har regler du inte gillar eller om du känner dig rädd och otrygg hemma.
Det finns många anledningar till att må dåligt.
Vad det än handlar om så är mitt råd till dig att vända dig till någon vuxen du har förtroende för och börjar berätta hur läget är.
Att börja berätta är vägen till förändring och det kan göra att det blir bättre för dig och din familj.
Så samla mod och börja berätta. Välj det sätter som passar dig bäst.
Tack för ditt brev och lycka till!